Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus

Heinola tarvitsee hyviä bussiyhteyksiä

Heinolan sijainti kahden valtatien ja yhden kantatien risteyksessä on tähän asti taannut kaupungille hyvät linja-autoyhteydet, mutta aivan viime vuosina tilanne on muuttunut selvästi huonompaan suuntaan. Kouvolaan ei enää pääse lainkaan, Jyväskylän vuorot ovat harvenneet pahasti, eikä Helsinki-Vantaallekaan enää voi matkustaa yhtä helposti kuin vielä takavuosina.

Bussiliikenne on kokenut 2000-luvulla melkoisia muutoksia: Pääväyliltä sivuun jäävien pienten taajamien yhteydet ovat kuihtuneet lähes olemattomiin, eivätkä valtateitä kiitävät pikavuorot enää pysähdy kaikissa kaupungeissakaan. Kilpailun kiristyminen ehti romahduttaa lippujen hinnat, mutta nyt kehitys kulkee taas kohti keskittymistä, mikä ajan mittaan varmasti näkyy myös hinnoittelussa.

Heinolasta on hyvät paikallisyhteydet Lahteen, mutta se ei riitä. Kaupunki ei saa menettää asemaansa Nelostien ja Viitostien pikavuorojen etappina, josta pääsee pitkin päivää alle kahdessa tunnissa Helsinkiin, Jyväskylään ja Mikkeliin.

Kun yksityisautoilu tulevaisuudessa vähenee ja joukkoliikenteen merkitys korostuu, vaatii Heinolan keskustan elinvoiman säilyttäminen toimivia julkisen liikenteen yhteyksiä. Jos ne kerran menetetään, voi niiden takaisin saaminen olla hyvin vaikeaa.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa IH VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Itä-Hämeen sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat