Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus

Verkkokauppa syö kivijalkaliikkeitä

Verkkokaupan kasvu kaventaa kivijalkakauppojen elintilaa. Kaupan liitto ennustaa, että erikoisliikkeiden väheneminen taajamista ja pienistä kaupungeista jatkuu ja voimistuu ensi vuosikymmenellä. Liitto arvioi, että vuoteen 2030 mennessä katoaa yli viidennes, pahimmassa tapauksessa jopa 40 prosenttia Suomen vähittäiskaupoista.

Liikkeiden ahdinkoa voi jonkin verran helpottaa, ettei pienten kaupunkien ikääntyvä väestö kuulu verkkokauppojen innokkaimpiin käyttäjiin, vaan asioi mieluummin kivijalkaliikkeissä. Kiihtyvän kaupungistumisen ja heikon syntyvyyden aiheuttama väestökato on kuitenkin niin raju, että kauppakuolemia on varmasti luvassa jo lähivuosina.

Kun taajaman tai kaupunkikeskustan palveluvalikoima kapenee, sen vetovoima heikkenee, ja jäljelle jääneiden kauppojen asiakasmäärä vähenee. Tuloksena voi olla kiihtyvä kierre, joka nielaisee kaiken muun paitsi päivittäistavarakaupat. Pikkukunnista tästä löytyy jo esimerkkejä, ja nyt sama kehitys uhkaa pieniä kaupunkeja. Tilanne vaatii kunnilta erityistä panostusta keskustojen elinvoimaan, jotta mahdollisimman suuri osa palveluista saadaan säilytettyä.

Kaupan liiton mukaan kivijalkakauppaan syntyy uusia yrityksiä vähemmän kuin vielä muutama vuosi sitten. Myös työpaikat vähenevät, vaikka liikevaihto vielä kasvaa.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa IH VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Itä-Hämeen sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat