Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus

Oikoradan odotus pitkä ja ehkä turha

Savon oikoradan odotus jatkuu Heinolassa vielä pitkään. Liikenneministeriön mukaan jopa valtion keskeisimmät ratahankkeet, tunnin junat Helsingistä lähimpiin kasvukeskuksiin, toteutuvat aikaisintaan 2030-luvulla. Tämä merkinnee muiden isojen raideinvestointien siirtymistä vähintään 20 vuoden päähän.

Heinola on odottanut ratayhteyttä Mikkeliin jo 1930-luvulta lähtien. Monesti se on melkein päätetty rakentaa, melkein luvattu, melkein rakennettu, mutta valmista ei ole tullut. Savon puolella usko rataan on jo hiipunut, ja panokset on siirretty Helsinki-Kouvola-oikoradan ajamiseen. Senkään näkymät eivät ole erityisen lupaavat.

Ilmastosyyt ovat nostaneet rataliikenteen uuteen arvoon, eikä Savon oikoradan toteutuminenkaan ole mahdotonta, mutta kuinka paljon Heinola siitä loppujen lopuksi hyötyisi? Radan merkitys elinkeinoelämälle ei enää olisi sama kuin raskaan teollisuuden kulta-aikoina, eikä 140 kilometriä tunnissa ohi vilahtava IC-juna jättäisi kaupunkiin euron euroa.

Realistisemmat toiveet kannattaakin ehkä kiinnittää lähiliikenteeseen, joka olisi toteutettavissa Päijät-Hämeen omin voimin, muutamassa vuodessa ja muutamalla kymmenellä miljoonalla euroilla. Heinolan, Vierumäen ja Lahden välillä on paljon kulkijoita, joita juna voisi aidosti palvella.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista Heinolan Citymarketin tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa IH VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Itä-Hämeen sekä ESS.fi -verkkopalvelun maksulliset sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat