Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus

Liikenneverkossa riittää korjattavaa

Hallitus kaavailee ensi vuodesta alkaen pysyvää 300 miljoonan euron tasokorotusta perusväylänpidon rahoitukseen. Tavoitteena on vähentää tie-, raide- ja vesiväylien vuosia kasvanutta korjausvelkaa.

Ei ole pelkkää jälkiviisautta todeta, että rahaa on luvassa liian vähän ja liian myöhään. Etenkin perustienpidon huutavaa lisärahan tarvetta on pidetty julkisuudessa esillä vuodesta toiseen, mutta huoleen on vastattu hyvin niukalla kädellä.

Päätieverkolla liikenne vielä sujuu, mutta alemman tieverkon kunto on romahtanut tällä vuosituhannella hätkähdyttävästi. Huonoimpia asfalttiteitä on jopa kuorittu hiekalle, kun toiveet uudesta päällysteestä ovat käyneet olemattomiksi. Hyvä soratie onkin parempi kuin rotankoloille kuilunut asfaltti, mutta osaavaa hoitoa sekin vaatii.

Alemman tieverkon laiminlyönti tukee kiihtyvää kaupungistumista ja maaseudun autioitumista sekä kanta- että vapaa-ajanasukkaista. Yritysten raskaat kuljetukset ja metsätalouden puuhuolto kärsivät, kun teiden perusrakenne alkaa pettää, eikä kaikkialle enää pääse nykyisellä isolla ajoneuvokalustolla varsinkaan kelirikkoaikaan.

Pikkuteiden tarve ei katoa, sillä bussi ja juna eivät tulevaisuudessakaan kulje joka kylään tai edes kirkonkylään. Jos koko maa halutaan säilyttää asuttuna, täytyy tieverkko pitää kunnossa.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista Heinolan Citymarketin tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa IH VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Itä-Hämeen sekä ESS.fi -verkkopalvelun maksulliset sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat