Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus

Liikenteen painotus siirtyi teiltä raiteille

Valtiovalta käänsi 2010-luvulla katseensa maanteiltä rautatieille. Ratoja sähköistettiin, nopeutettiin ja lujitettiin kestämään suurempia kuormia. Helsinki-Vantaan lentoasema sai viimein raideyhteyden keskustaan.

Nyt ovat suunnittelupöydällä nopeat tunnin junat Helsingistä Turkuun ja Tampereelle ja jossain vaiheessa myös uusi itärata Savon ja Karjalan suuntiin. Itä-Hämettä hankkeet koskettavat vain, jos itäradan vaihtoehdoista toteutuu oikorata Lahti–Mikkeli, jonka Itä-Suomen maakunnat ovat jo hylänneet.

Ratojen renessanssin varjossa maantieverkko rapistui. Teiden korjausvelka kasvoi 2010-luvulla melkoisesti etenkin pääteiden ydinverkon ulkopuolella. Uutta moottoritietä sen sijaan rakennettiin kymmenessä vuodessa yli 160 kilometriä.

Itä-Häme sai niukoista tierahoista hyvinkin osansa. Suurimmat kohteet olivat Nelostien ja 46-tien merkittävät parannukset, mutta uutta asfalttia riitti myös Sysmän ja Hartolan välille, ja Vierumäen kylän keskusristeys sai pitkään odottamansa kiertoliittymän. Tulevista tiehankkeista odotetuin – ja ympäristövaikutusten vuoksi kiistellyin – on Nelostien remontin väliin jäänyt osuus Hartolasta Joutsaan.

Myös vesillä tapahtuu. Ensi kesänä veneilijät pääsevät avaamaan uuden reitin Heinolasta Kimolan kanavan kautta Kouvolan Voikkaalle.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa IH VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Itä-Hämeen sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat