Torin laidalta
Osmo
Kuisma
osmo.kuisma@itahame.fi

Torin laidalta

Kaikesta voi tinkiä, vaan ei pykälistä

Mopoiluharrastuksessa saa aina pelätä ­törmäyksiä.

Nyt minä sitten törmäsin. Byrokratiaan.

Kesämopona minulla on custom-mallinen Regal Raptor. Loivakeulaisella mopolla on hankalaa ajaa liukkaalla talvikelillä.

Talvimopoksi ostinkin enduro-mallisen, 700 kilometriä ajetun Kinroad XT:n. Kun sain tingittyä halvalla...

Halpuutus johtui siitä, että mopo on vuosimallia 2006, eikä sitä ollut uutena rekisteröity. Eikä sitä enää voikaan rekisteröidä.

Pykälät sanovat niin. Vanhaa mopoa ei voi rekisteröintikatsastaa, koska päästömääräykset ovat muuttuneet tällä välillä.

Ei siitäkään huolimatta, että tuo vanha mopo on varustettu tismalleen samalla päästötekniikalla kuin nykyään myytävät vastaavat mopot.

Pykälistä ei voi tinkiä, niitä ei voi alittaa eikä ylittää. Mutta ainahan ne voi kiertää.

Löysin samanlaisen Kinroadin rungon, joka on joskus rekisteröity. Siirsin alkuperäisen mopon tekniikan tähän runkoon.

Nyt rekisteröintikatsastus sujui ongelmitta, vaikka mopon tekniikka ja päästöt pysyivät ennallaan.

Pykälistä ei voi näköjään tinkiä, mutta ympäristöstä ilmeisesti kylläkin.

Minulla on meneillään toinenkin rekisteröintimysteeri. Omistan museoikäisen kiinteistötrak­torin.

Se on pahimmoilleen niin uusi, että siinä pitäisi olla turvamääräysten mukainen turvaohjaamo.

Tässä traktorissa on turvahytti ja tukeva onkin, mutta hyväksymiskyltti puuttuu.

Siksi tätä traktoria ei voi rekisteröidä traktoriksi, jonka suurin sallittu ajonopeus olisi 35 kilometriä tunnissa.

Sen sijaan laitteen leimaamattomine hytteineen voisi rekisteröidä pakettiautoksi, jonka suurin sallittu nopeus olisi 80 kilometriä tunnissa.

Eli pykälistä ei voi tinkiä, mutta liikenneturvallisuudesta kyllä.

Osmo Kuisma
osmo.kuisma@itahame.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa IH VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset käsiksi Itä-Hämeen maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Asiasanat:

Suosittelemme

Luetuimmat