Torin laidalta
Esa
Arvekari
esa.arvekari@itahame.fi

Heikkoa turvaa isommalla rahalla

Kuva: Janne Laakkonen

Mitä uudempi auto, sitä kalliimmat aktiivilisävarusteet ja huonompi passiivinen turvallisuus.

Vanhan liiton Volga, umpiruosteessa ja jeesusteipillä paikattuna jatkaa ilman korjaus-kehotusta. Uusi auto anturiteknologialla, yksi kosketushäiriö ja korjaamo kutsuu.

Monen auton kojetaulu tuikkii vikavaloja kuin japanilainen joulukuusi ja nyt EU-komissio ehdottaa kaista-avustinta pakolliseksi kaikkiin uusiin autoihin vuodesta 2022 alkaen.

Suurin osa aktiivisista turvavarusteista on hyödyksi, mutta millä hinnalla? Aktiiviturvasta hyötyvät käytännössä eniten autonvalmistajat, korjaamot ja katsastusyritykset.

Tunnettu saksalainen premium-merkki sai äskettäin kaksi päinvastaista tulosta vikatutkimuksissa. Se oli sekä vikatilaston kärjessä että hännillä. Toisessa tutkimuksessa testi painottui perusteknolo- 29 giaan, toisessa ratkaisivat myös erikoishärpäkkeiden häiriöt.

Uutta vikailmiötä selitetään tieto- ja viihdejärjestelmien ongelmilla.

Jos kaista-avustimet laitetaan pakollisiksi, nousevat kaikki uudet autot vikatilaston kärkeen.

Ikävämmin arkiturvallisuus heijastuu passiiviseen turvallisuuteen.

Auton ostajan maksukyky on vakio, joten valmistaja tinkii jatkossa passiivisesta turvallisuudesta, joka on varmin suoja auton käyttäjälle.

Pienenevät ja kevenevät autot ovat takapakki passiiviselle turvallisuudelle. Sähköautojen rakenteesta on tingitty akkupainon kustannuksella.

Hiljattain valtatien teräskaide oli keihästänyt sähköauto Teslan etuboxista takakonttiin saakka. Kuski selvisi tuurilla, kun kaide ohitti hänet kymmenen sentin päästä.

Turvallisen auton malli on nykyinen premium-polttomoottoriauto. Tukeva, viisi metriä pitkä kori, jossa järeä terästukikehikko ja painavaa rautaa nokalla.

Eräs ruotsalainen autonvalmistaja jopa lupaa, ettei auto lyhene ketjukolarissa tai lävisty kaideonnettomuudessa.

Kun ympäristö on kunkku, ei ihmisellä ole väliä. Poikkeuksena tuo ruotsalainen, joka sentään antaa turvaa rahan vastikkeeksi.

Esa Arvekari
esa.arvekari@itahame.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa IH VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Itä-Hämeen sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat