Miten Keskusta tämän selittää lapsiperheille, yrittäjille ja maaseudulla asuville? Bensan hintaan tämän vuosituhannen kovin veronkorotus

Timo Heinonen kansanedustaja (kok) Valtiovarainvaliokunnan liikenne ja viestintäjaosto

Polttoaineverojen korotukset astuivat tänään voimaan keskellä pahinta koronakriisiä. Bensan vero nousi 5,71 senttiä ja dieselin vieläkin enemmän eli 6,46 senttiä litralta.

Arvolisäveroineen Sanna Marinin (sd.) vasemmistohallituksen päättämä korotus tarkoittaa seitsemän ja kahdensan sentin veronkorotuksia liikennepolttoaineisiin. Itseasiassa tämä bensan veronkorotus on historiallisen suuri. Kertaakaan tällä vuosituhannella ei bensaveroa ole korotettu näin paljoa.

Näin siis perheiden, työnmatkaliikenteen, yritysten ja yrittäjien, maatalouden, kuljetusalan ja monien muiden maksutaakka kasvaa. Ja isoimman laskun tästä maksavat maaseudulla ja seutukaupungeissa asuvat, joiden on aivan yksinkertaisesti pakko käyttää omaa autoa perheen, työmatkojen ja yleensäkin välttämättömän liikkumisen suhteen.

Siksi ihmettelenkin, että juuri keskustalainen, nyt jo eromaan joutunut, valtiovarainministeri ja edelleen Keskustan puheenjohtajanana toimiva Katri Kulmuni tämän bensa- ja dieselin veronkorotuksen kuittasi ja jopa esitteli.

Autoliitto nosti esille myös sen tosiasian, että tällainen bensan ja dieselin hinnankorotus koskettaa erityisen voimakkaasti tasaverona myös niitä ihmisiä, joilla ei ole varaa hankkia uusinta ja vähäpäästösintä teknologiaa hyödyntäviä autoja.

On siis vaikea uskoa, että demaritkin ja myös vasemmistoliitto tämän hyväksyivät ja päättivät? Vihreät taisivat viedä.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen nostikin viikolla esille myös oman auton korostuneen merkityksen koronavuonna.

Nieminen totesi, että ”tänä vuonna oman auton käyttö on ollut kaikkein perustelluinta ja tarpeellisinta suomalaisten arjessa.

Muiden liikennemuotojen kriisiytyminen on johtanut niiden kannattavuuden ja matkustajamäärien romahtamiseen, palvelutason heikentymiseen sekä yhteiskunnan rahoituksen kasvuun”.

Myös ”kotimaanmatkailu on tänä vuonna lähes kokonaan henkilöauton varassa. Ei ole johdonmukaista ja järkevää, että tässä tilanteessa kiristetään verotusta siinä liikennemuodossa, joka pitää suoraan ja välillisesti Suomen taloutta pystyssä ja suomalaiset liikkeessä”.

Tänään voimaan tullut bensan ja dieselin veronkorotus on siis ennätyksellisen suuri, koko 2000-luvun suurin, mutta myös äärimmäisen huonoon ajankohtaan päätetty.

Yksin polttoaineiden veronkorotus aiheuttaa keskivertoautoilijalle parinkymmenen tuhannen kilometrin ajosuoritteella lähes sadan euron lisälaskun vuodessa.

Kuljetusalalla rekan vuosikustannukset nousevat jopa 8000 euroa.

Lopulta nämäkin kustannusten nousut valuvat palveluiden ja tavaroiden mm. ruuan hintaan ja sitä kautta maksajaksi tulee aina tavallinen suomalainen veronmaksaja.

Uusimman veronkorotuksen jälkeen bensiinin arvonlisäveroton valmistevero on noussut tällä vuosituhannella 20 sentillä ja dieselin noin 30 sentillä litraa kohden. Eli aiemminkin korotuksia on tehty, mutta ei koskaan tällä tavalla.

Esimerkiksi kahdeksan vuotta sitten, kun dieselin veroa korotettiin merkittävämmin, alennettiin samalla auton käyttövoimaveroa. Nyt tehty liikennepolttoaineiden veronkorotus eli hinnankorotus tehtiin siis kaiken olemassa olleen päälle. Autoilija ja liikenne maksavat.

En siis yhtään ihmettele, että Keskustan puheenjohtajuudesta taisteleva Kulmuni kertoi, että "eräs palaute, joka on kuntakierrokselta tullut minulle hyvin selkeänä, on huoli yksityisautoilun tulevaisuudesta. Bensa- ja dieselveron korotuksia ei hyväksytä.”

Silti Keskusta tämänkin veronkorotuksen liikenteelle ja autoilulle hyväksyi ja jopa päätti vasemmistohallituksen tukipuolueena.

Kommentoi