Mielipide: Oikorata Lahdesta Heinolan kautta Mikkeliin, nyt jos koskaan! – Uusi ratayhteys helpottaisi uusien asukkaiden saamista Heinolaan

Veli-Matti Santavuori

Paljon riittää puhetta ja kirjoituksia siitä, miten Heinola saadaan kiehtovammaksi. Jos oikeasti haluamme tätä, mistä jokainen uneksii, on tehtävä ja paljon.

Poliitikot niin paikallisella kuin valtakunnallisellakin tasolla kirjoittelevat lehdissä ja sosiaalisessa mediassa, mutta he jos ketkä, ovat paraatipaikalla.

Itse Matti Meikäläisenä olen sitä mieltä, että Heinolan väen pitäisi keskittää voimavaransa, puolueistaan riippumatta ja keskittyä tärkeimpään eli Heinolaan. Mielestäni nyt jos koskaan on aika saada Lahti–Heinola–Mikkeli-oikorata liikkeelle. Nyt on tarjolla EU-rahaa ja monia muita tukia, jotka auttaisivat rahoituksessa.

Itselläni on mielikuva, että tällä oikoradalla olisi kaikkein eniten hyötyjä. Esimerkiksi Helsinki–Kuopio–Kajaani-matka nopeutuisi ja näin ollen autoilu vähenisi. Lisäksi, en ole tutkinut, mutta Kajaani–Oulu-ratakin huomioon ottaen, kokonaisnopeus Helsingistä Lahden, Kuopion ja Kajaanin kautta myös Ouluun nopeutuisi, koska matkalla on vähemmän pysähdyspaikkoja kuin nykyisellä Tampereen kautta menevällä radalla.

Uusi ratayhteys helpottaisi myös uusien asukkaiden saamista Heinolaan, koska olisi helpompi matkustaa suoralla junayhteydellä Heinolasta Helsinkiin.

Tiedän, että varmaankin tietyt poliitikot taas kirjoittavat, että tätä asiaa viedään koko ajan eteenpäin. Hyvä, jos näin on, mutta siitä ei vain kirjoitella tarpeeksi julkisuudessa.

Kirjoittaja on iloinen junamatkustaja.

Nyt on tarjolla EU-rahaa ja monia muita tukia, jotka auttaisivat rahoituksessa.

Keskustelu