Mielipide: Rata Heinolan kautta koilliseen katsottiin kannattamattomaksi

Heikki Niinimäki

Heinola sijaitsee Mäntyharjun ja Lahden suoralla karttaviivalla. Tavan takaa jo 1900-luvulla kirjoittajat toiveikkaasti vain halusivat komeita junia metsien halki välille Heinola–Mikkeli tai Jyväskylä. Kirjoittajat eivät vaivautuneet etsimään VR:n rataosaston tai kustannustutkijoiden tilastoja ja ennusteita, että junarata Heinolan kautta koilliseen on kannattamaton, koska 5-tie hoitaa nopeammin ja joustavammin kuljetukset Mikkelin suuntaan ja pohjoiseen.

Heinola sai 8-rataisen ratapihan vuonna 1932 perustamisen tuloksena. Kun nyt katsotte sen kiskojen valamisvuosia, niin näette ratapihalla muun muassa vuosia 1928, 1938, 1932, 1948. Kiskojen kantavuus on luokka K43, siis keskinkertainen. Niinpä kalusto on myös keveänpuoleista.

Radan Myllykylä-ylikäytävältä on lähikuva jo vaihto- ja korjausmerkillä huomioidusta kiskon saumasta. Raiteitahan ei ole hitsattu. Kiskon vaihtuessa seuraavaksi ovat junien pyörät iskeneet ja resonoineet kiskon raudan kiderakenteen kanssa ja vuolleet kynsimäisiä säröjä. Milloin juna suistuu?

Toivottavasti korjaajat ennättävät ehkä termiikkikuumennuksella edes radan loppuiäksi saamaan sulatetuksi korjauspalan kiskojen päihin. Radan penkerehän on soraa, ja se notkuu ja myötää keveänkin kaluston alla, kun puutavaravaunut rullaavat enintään 60 kilometrin tuntivauhdilla.

Puupölkkyjen vanhanmalliset takonaulat pyrkivät pullahtamaan nykyisenkin kuorman painosta vaunu vaunulta. Radan perusremontti on turhan kallis saatavaan hyötyyn nähden. Matkustajat käyttävät autoja, koska asuvatkin lähempänä 140-tietä kuin juna-asemia.

Lukijalle huomautettakoon, että radalla ei pidä yksin kävellä, jotta löytäisi kiskojen ikääntymiä. Pitkin rataa katsoen kukin kisko on lievästi taipunut loivalle kaarelle. Siksi juna hutjuu ja kolisee. Teknisestä oppilaitoksesta vielä löytynee teos Esko Laitinen et al. 1997: Konetekniikan materiaalioppi. – Edita.

Puupölkkyjen vanhanmalliset takonaulat pyrkivät pullahtamaan nykyisenkin kuorman painosta vaunu vaunulta.

Keskustelu