Mielipide: Keskustan elinvoimaisuus on monen tekijän summa – Kokonaisuudessa korostuu myös kaupungin aktiivisuus: tarvitaan lisää pienyrityksiä tukevia tapahtumia

Netta Malin

Työskennellessäni useamman vuoden Heinolan keskustassa, kulutin aikaa ja rahaa heinolalaiseen osaamiseen. Aamuisin ennen työpäivää poikkesin kirjastossa, päivisin nautin eri ravintoloissa lounasta ja ennen kotimatkaa hain usein leikkokukkia, noutoruokaa tai kahvilatuotteita kotiin illaksi.

Myös tavaroiden ostaminen työpäivän jälkeen oli nopeaa ja helppoa; lapsiperheessä esimerkiksi erilaisia lahjoja tulee ostettua lukuisia kertoja vuodessa. Kun työpaikkani siirtyi Lahteen, mukana siirtyi työpäivän ympärille liittynyt kulutus – eikä pelkästään minun, vaan myös ulkopaikkakuntalaisten työkavereideni.

Itse käytän edelleenkin Heinolassa huippuhyviä kosmetologi-, hieronta- ja kampaamopalveluita, joiden hintataso on Lahteen verrattuna kilpailukykyinen. Olen ymmärtänyt, että näin tekee moni pääkaupunkiseutulainenkin. Merkittävää säästöä tulee myös Heinolan ilmaisesta pysäköinnistä.

Noutoruokaa tulee edelleen haettua kotiin, mutta kivijalkakaupoille tärkeä kulutus siirtyi pakon edessä muualle. Tämä harmitti, koska Heinolassa on tarjontaa, jota olisin halunnut hyödyntää.

Paikallisen ostovoiman vähenemisen lisäksi verkkoon siirtynyt ostaminen tuonee tulevaisuudessa haasteita kivijalkamyymälöille. Töitä tarvitsee tehdä jo siinä, että asiakas saadaan houkuteltua myymälään. Tarvitaan teemapäiviä, tuote-esittelyjä, pop up -tyyppistä toimintaa ja yhteistyötä eri toimijoiden kanssa – Heinolassa on esimerkiksi paljon käsityöosaamista, mikä pitäisi saada paremmin esille.

Kokonaisuudessa korostuu myös Heinolan kaupungin aktiivisuus: tarvitaan lisää pienyrityksiä tukevia tapahtumia. Ehkä jo tulevana kesänä voisi haaveilla koko Heinolan yhteisestä Piknik-päivästä Rantapuistossa, johon paikalliset ravintola- ja kahvilayritykset valmistaisivat myytäväksi valmiita piknik-kasseja. Samalla voisi esitellä heinolalaista osaamista musiikin ja taiteen eri muodoissa.

Itse uskon siihen, että mitä useampi kiinnostava kivijalkakauppa, sitä enemmän ostajia.

Kaupunkimme elinvoimaisuuden ratkaisee myös se, kuinka houkutteleva Heinola on jatkossa yritysten sijoittumispaikkana. Kaupungin on kyettävä työllistämään myös suuria ihmismassoja, mikä tuottaa samalla kivijalkayrityksille ulkopaikkakuntalaisia kuluttajia. Myös turisteja tarvitaan.

Itse uskon siihen, että mitä useampi kiinnostava kivijalkakauppa, sitä enemmän ostajia. Se, mikä on toiselle plussaa, ei tarvitse olla toiselle miinusta. Kaupunki on juuri niin vetovoimainen, vauras ja kutsuva, kuin sen yrittäjät ovat.

Kommentoi