Mielipide: Juna ei mennyt vielä: Savonradan oikaisu Lahti–Heinola–Mikkeli kannattaa tehdä

Timo Erkkilä

Heinola on taistellut rautatiestä pitkään. Eduskuntaan 1924 valittu seminaarin lehtori Juho Kinnunen pani toimeksi, ja jo 1926 eduskunta antoi määrärahat Lahti–Heinola-junaradan rakentamiseen. Presidenttipari Svinhufvud saapui vanhaan kotikaupunkiinsa Heinolaan juhlajunalla 10.12.1932. Partiolaisten kulkueessa mukana ollut Esko Leinonen muistelee tapahtumaa vieläkin suurella lämmöllä.

Rata toi Heinolaan valtavan piristysruiskeen. Vaneritehdas aloitti Heinolassa jo 1931. Myöhemmin Heinolasta tuli Suomen nopeimmin teollistuva kaupunki 1950- ja 1980-luvuilla. Rautatie oli ratkaiseva, kun Reumasäätiön sairaala ja Suomen urheiluopisto sijoittuivat Heinolaan.

Rataa yritettiin jatkaa 1950-luvulla Jyväskylään ja 1960-luvulla Mikkeliin, joka yritys hävisi vain yhdellä äänellä eduskunnassa. Heinolan kaupunginjohtaja Jarkko Parosen johtama Helmi-ratatoimikunta viritti uudestaan ratahankkeen. Toimikunnan lisäideoima oikotie Helsingistä Lahteen valmistui 2006, mutta sitten kuitenkin Savonrata-hanke hautautui.

Maakuntavaltuuston puheenjohtajana toiminut Timo Ihamäki oli innokas Savonrata-mies ja piti hanketta yllä loppuvuoteen 2014.

Ihamäen jälkeen kuitenkin puhalsivat uudet tuulet ja Savon radan oikaisu poistettiin Päijät-Hämeen maakuntaliiton strategiasta. Mikä vahinko, Heinolan edunvalvonta oli pettänyt pahasti.

Tulin kesällä 2017 maakuntavaltuuston jäseneksi ja kokoomuksen maakuntavaltuustoryhmän puheenjohtajaksi. Otin asian esille ryhmäpuheenjohtajien kokouksessa marraskuussa 2017 ja sain asialle myötäsukaista kannatusta.

EU edistää nyt 25 miljardilla liikennehankkeita ilmastopolitiikan takia. Tämä loistava tilaisuus kannattaa hyödyntää.

Maakuntavaltuusto kokoontui Heinolassa 27.11.2017. Heinolan kaupunki tai maakuntahallitus eivät olleet asiaa esittäneet ollenkaan. Kiersin kaikissa ryhmäkokouksissa puhumassa asiasta, ja hankkeen läpimeno tuli selväksi.

Sovin vielä silloisen maakuntajohtaja Jari Parkkosen kanssa esityksen oikean muotoilun. Valtuustossa esitystäni kannatti sosiaalidemokraattien ryhmäjohtaja Erkki Nieminen. Valtuusto hyväksyi yksimielisesti esitykseni. Näin Savonradan oikaisu saatiin jälleen kartalle.

Savonradan oikaisu olisi tarkoitus tehdä Lahdesta Kuopioon suurnopeusjunan 200 kilometrin tuntinopeudelle. Matka-aika Helsinkiin lyhenisi 40 minuutilla, kun taas vaihtoehtoinen Porvoo–Kouvola-rata nopeuttaisi matkaa vain kymmenellä minuutilla.

Rakennuskustannuksiltaan Savonrata olisi huomattavasti halvempi. Matka Mikkelistä Helsinkiin sujuisi kahdessa ja puolessa tunnissa.

Jos Porvoo-rata tehtäisiin, Suomen nykyaikaisin ja nopein junarata, Oikorata Helsingistä Lahteen, jäisi vain paikallisjunien käyttöön ja olisi valtava hukkainvestointi.

Nykyisellä radalla pyritään aloittamaan henkilöliikennöinti välillä Orimattila–Lahti–Heinola.

Savonradan oikaisun taakse ovat nyt lähteneet muun muassa sanomalehdet Länsi-Savo ja Savon Sanomat pääkirjoituksillaan. Juna ei ole vielä mennyt, vaan nyt asiaan voidaan juuri vaikuttaa.

Olen ajanut asiaa Päijät-Hämeen liitossa kaikin tavoin. Uusi edunvalvontajohtajamme on valjastettu asialle jo maakuntajohtaja Laura Leppäsen toimesta hankkimaan hankkeelle kannatusta pohjoisissa maakunnissa.

Maakuntaliitto teettää yhdessä kuntien kanssa Savonradan oikaisusta selvityksen, joka valmistuu tammikuussa 2022. Asiasta päätetään tällä viikolla. Savonrata sinällään on jo valmiiksi kaavavarauksineen suunniteltu. Selvityksellä päivitetään tilanne ja siitä tulee hyvä edunvalvontapaperi hankkeen ajamiseksi.

Porvoo-Kouvola –rata ei kuulu edes Uudenmaan maakuntakaavaan ja sen suunnitteluvaihe on kymmenen vuotta Savonrataa perässä.

Nykyisellä radalla pyritään aloittamaan henkilöliikennöinti välillä Orimattila-Lahti-Heinola. Tähän haetaan rahoitusta myös EU:lta. Tämä edistäisi Savonradan oikaisuhanketta.

Ratahanke on koko Itä-Hämeen alueelle suuri mahdollisuus ja jo pelkästään rakennusaikaiset vaikutukset olisivat huomattavat. Henkilöliikenteen ja tavaraliikenteen kerrannaisvaikutukset olisivat huomattavat.

EU edistää nyt 25 miljardilla eurolla liikennehankkeita ilmastopolitiikan takia. Tämä loistava tilaisuus kannattaa nyt yhteistuumin hyödyntää. Päijät-Hämeen maakuntaliitto ajaa nyt täysin purjein Savonradan oikaisua, rataosuudella Lahti-Heinola-Mikkeli.

Hyvä niin.

Kirjoittaja on Heinolan kokoomuksen puheenjohtaja, kokoomuksen maakuntavaltuustoryhmän puheenjohtaja.

Kommentoi