Mielipide: Nyt olisi hyvä aika unohtaa sähköautoiluun kohdistuvat ennakkoluulot – Miten Heinola pääsisi mukaan vauhdilla etenevään kelkkaan?

Jouni Ainali

Sähköautoilijat saavat usein turhaan lokaa niskaansa: ”Kallista, rikkaitten hupia, onko lopulta edes ympäristöystävällistä, kaivoksia, mistä sähkö?” Totuus on kuitenkin, että henkilöautoliikenne on menossa ehkä jopa nopeampaa vauhtia sähköiseen suuntaan, kuin ounasteltiin.

Kaikki länsimaiset autovalmistajat ovat julkaisseet kunnianhimoisia suunnitelmiaan uusista sähköautomallistoista ja jopa omasta akkutuotannosta. Isolla osalla valmistajista alkuharjoittelut on jo tehty ja rakennetaan jo toisen sukupolven sähköautomallistoja ensimmäisestä sarjasta oppineina. Samalla on ilmoitettu polttomoottorilinjan kehityksen lakkauttamisista.

Suomen tavoitteet 700 000 sähköautosta vuoteen 2030 mennessä tuntuivat utopialta, mutta tällä hetkellä niiden toteutuminen vaikuttaa täysin mahdolliselta.

Naapurissamme Lahdessa lakkautettu Scanian busseja valmistava tehdas nousi isosti otsikoihin. Lakkauttaminen oli iso kolaus Lahdelle. Kempower aloitti kuitenkin sähköautojen latauslaitteiden valmistuksen kyseisissä tiloissa, on moninkertaistanut tuotantoaan ja kasvattaa sitä rajusti lähivuosina.

Muun muassa S-ketju on valinnut Kempowerit latausverkostonsa pääsyömähampaaksi, mikä tarkoittaa todennäköistä valta-asemaa kotimaan markkinassa. Isoja avauksia on tehty myös ulkomaille, muun muassa Iso-Britanniaan.

Ennen vuodenvaihdetta pääsemme ihmettelemään kyseisiä laitteita myös Heinolan ABC:lle. Samaan aikaan 4.10. LUT-yliopisto ilmoitti perustavansa sähköisen liikenteen professuurin Lahteen ja aloittaa samalla 2022 syksyllä uuden englanninkielisen sähkötekniikan maisteriohjelman Lahdessa sähköiseen liikenteeseen perustuen.

Juuri nyt määritetään, kuka on iso peluri jatkossa.

Lahdesta on siis kovaa vauhtia tulossa sähköisen liikenteen keskittymä Suomessa.

Suomesta löytyy jo entuudestaan erinomaista osaamista tehoelektroniikasta niin taajuusmuuttajissa (maailman suurin taajuusmuuttajatehdas sijaitsee Helsingissä) kuin vaikkapa hitsauslaitteissa. Melko luonnollista on hyödyntää osaamista sähköisessä liikenteessä.

Sähköisen liikenteen aika on nyt. Juuri nyt määritetään sitä, kuka on iso peluri jatkossa. Nyt olisi hyvä aika unohtaa ennakkoluulot. Miten Heinola pääsisi mukaan tähän kelkkaan?

Kirjoittaja on heinolalainen sähköinsinööri ja varavaltuutettu (pahe.).

Kommentoi