Mielipide | VR:n mono­polille jatkoa?

Liikenneministeri suunnittelee VR:n henkilöliikenteen monopolille jopa yhdeksän vuoden jatkoa. Nyt on jo näyttöä siitä, että VR:n hoitamaa paikallisliikennettä vähennetään ja keskitytään pitkille raiteille. Eikö liikenteen päästöjen vähentämisen kannalta suunta pitäisi olla päivä vastainen?

Eikö toinen käsi tiedä, mitä toinen tekee? Valitettavasti osa politiikoista ajattelee edelleen, että yksityinen yritys on mörkö. Tämä näkyy myös sote-uudistuksessa. Tänään ja tulevaisuudessa paras tulos saadaan yhteiskunnan verorahoilla hoidettavien palvelujen ja yksityisten yritysten yhteistyöllä. Yhteiskunnan edun mukaista ei ole hoitaa kaikkea verorahoilla.

Tuloksellisempi ja liikenteen päästöjä vähentävä malli on VR:n ja yksityisten yritysten yhdessä rakentama, esimerkiksi sellainen, jossa VR hoitaa massahenkilöliikenteen ja yritykset kilpailevat syöttöliikenteestä kuten Lahti–Orimattila ja Lahti–Heinola-väleillä. Syöttöliikenteeseen voisi kehittää uudenlaiset vaunut, mallia turistibussi raiteilla. Nyt kannattaa katsella tulevaisuuteen, päästöttömämpään liikenteeseen.

Kirjoittaja on aluevaaliehdokas (sit.).