Ensimmäinen yritys Prisman saamiseksi Heinolaan tapahtui yli kymmenen vuotta sitten. Tavoitteena oli laajentaa keskustan S-Market Prismaksi. Silloisen Itä-Hämeen ja S-Marketin tontit oli tarkoitus yhdistää ja rakentaa katutasoon Prisma yrittäjien myymälöineen ja alakertaan parkkihalli. Keskustaan rakentaminen on yleensä kalliimpaa, joten parkkihallista olisi pitänyt muodostaa oma yhtiö, jossa kaupunki, rakennusliike ja Hämeenmaa olisivat olleet mukana.
Tämä hanke kaatui kaupungin saamattomuuteen. Hämeenmaa neuvotteli yli kolme vuotta tuloksetta ja hankki sitten uuden tonttivarauksen muualta. Tämä vaihtoehto olisi turvannut Heinolan keskustan kehittymisen.
Toinen yritys tehtiin Citymarketia vastapäätä, tien toisella puolen sijaitsevalle kallioiselle tontille. Tiedettiin, että kalliolle rakentaminen tulee kalliiksi, mutta kuitenkin halvemmaksi kuin keskustaan rakentaminen. Myös parkkitilat olisivat olleet minimaaliset.
Ihmettelen, kuka ei haluaisi Heinolaan investointeja ja uusia työpaikkoja.
Tämän hankkeen kaatoivat kallion alla olevan sota-aikaisen luolan lepakot ja kallion reunalta löydetyt perhosten ruokapaikat. Perhosille olisi voitu rakentaa Prisman katolle ”ruokapelto” ja sieltä live-kuvaa Prisman asiakkaille.
Luolan lepakot ovat topanneet jo monia hankkeita, joista olisi tullut yksi Heinolan vetonaula. Lepakot olisi voitu siirtää lähellä oleviin muihin luoliin. Lisäksi tämä hanke aktivoi valittajat, jotka olisivat halunneet Prisman keskustaan.
Ihmettelen, missä nämä valittajat olivat silloin, kun Prismaa keskustaan suunniteltiin. Miksi ei sitä silloin tuettu ja kannustettu päättäjiä toimimaan? Kaksi hypermarkettia vierekkäin olisi vetänyt euroja moottoritieltä enemmän Heinolaan.
Toivottavasti kolmas kerta toteutuu. Paikka on Versowood-konsernin omistama tontti, asuntomessualueen parkkipaikka, vastapäätä Elämänkaaritaloa. Tontilta saadaan helposti näkyvyys korkeammalla olevalle moottoritielle. Ongelmaksi muodostuu helpon ja sujuvan liittymän, ajoreitin järjestäminen.
Rakentaminen on edullisempaa kuin kallion päälle rakentaminen. Jos kaikki menee hyvin, rakentaminen voisi alkaa ensi vuonna, jos kukaan ei valita. Nyt jännittyneenä odotamme, mistä ammattivalittavat keksivät valittamisen syyn. Onko joku jo levittämässä ympäristöön liito-oravan papanoita? Onko alue peltomyyrien reviiriä?
Ihmettelen, kuka ei haluaisi Heinolaan investointeja ja uusia työpaikkoja. Ihmettelen, kuka ei haluaisi moottoritieltä lisää euroja Heinolaan ja vähemmän Lahteen.
Toivon, että kun aikanaan rakennetaan, hyödynnetään heinolalaista puurakentamisosaamista, maalämpöä ja aurinkosähköä. Suomen ensimmäinen energiaomavarainen, energiapihi ”puuprisma” Heinolaan! ABC:n portille kyltti ”Aja keskustan ja Prisman kautta takaisin moottoritielle”.