Mielipide | Tarvitaan erityinen Itä-Suomi-ohjelma

Venäjän Ukrainassa aloittaman sodan vaikutukset heikentävät talous- ja työllisyystilannetta Suomessa ja erityisesti Itä-Suomessa. Matkailun ja rajanylitysten väheneminen, yritysten toimintavaikeudet, loppuvat puukuljetukset, venäläisen öljyn ja maakaasun nopea korvaaminen muilla polttoaineilla sekä yleinen viennin hiipuminen heikentävät koko Itä-Suomen näkymiä.

Saimaan kanavan tulevaisuus on hämärän peitossa, eivätkä päätetyt parannukset toteudu. Venäjältä ei tule jalostettavaa puuta eikä haketta, joten ne on korvattava suomalaisella. Teiden että rautateiden on oltava Suomessa kunnossa, jotta puu ja tavarat liikkuvat.

Saimaan kanavan sulkujen pidennyksestä ja veden pinnan nostosta sekä Parikkalan rajanylityspaikasta säästyneet rahat täytyy käyttää liikennehankkeisiin alueella. Luumäki–Joutseno-kaksoisraiteen ja Kutilan kanavan on saatava rahoitus sekä VT13:N vaarallisimmat kohteet ja VT 26 välillä Taavetti–Hamina on korjattava. Myös rajaohjelmien poispyyhityt rahat on saatava alueen muihin hankkeisiin.

Koko Itä-Suomea on nyt tuettava kaikin tavoin. Muun muassa LUT:ssa on hankkeita, joita on nopeutettava. On myös aloitettava kaikkia itärajan maakuntia koskevan Itä-Suomen kehittämisohjelman valmistelu seuraavaa hallitusohjelmaa varten.

Kirjoittaja on keskustan kansanedustaja.