Mielipide | ”Ei tässä enää ole varaa mennä edes töihin”

Sain sähköpostissa otsikon mukaisen viestin toissa viikolla. Perheenisä oli käynyt tankkaamassa auton ja kertoi kuukauden polttoainelaskun nousseen satoja euroja. Hän oli laskenut myös viisihenkisen perheen ruokalaskun hinnannousun ja sanoi, että tässä syntyy pian maahamme ”työssä käyvä köyhällistö”.

Tilastokeskuksen viikoittaisen seurannan mukaan kesäkuun ensimmäisellä viikolla 95-oktaaninen bensiini maksoi keskimäärin 2,44 euroa ja 98E 2,54 euroa.

Myös dieselin hinta on ollut ennätyslukemissa koko kevään. Vuodessa dieselin hinta on kuluttajahintaindeksin mukaan noussut yli 80 senttiä eli noin 55 prosenttia, 95E:n yli 60 senttiä litralta (noin 39 prosenttia) ja 98E:n reilut 60 senttiä (yli 36 prosenttia). Ja nousu näyttää jatkuvan.

”Olisi joskus kiva ajella katsomaan lapsenlapsiakin.” ”Lapsia ei ole enää varaa viedä harrastuksiin.” ”Firmamme ei enää pysty hoitamaan edes omia kuljetuksia.” ”Peltoja ei enää paljon kannata näillä hinnoilla hoitaa.” ”Töihinkin pitäisi voida mennä.”

Näitä viestejä riittää, ja monen ihmisen, perheen ja yrityksenkin ahdinko pahenee päivä päivältä. Tuorein inflaatioluku eli hintojen nousua kuvaava luku toukokuulta kertoi 7 prosentin kasvusta. Nimenomaan sähkön ja polttoaineiden kallistuminen kiihdytti kuluttajahintojen nousua. Eläminen Suomessa alkaa olla kultaakin kalliimpaa.

Osa saamistani viesteistä on liittynyt myös siihen, että kotipaikkaa on jo pitänyt vaihtaa lähemmäksi työpaikkaa, kun työmatkat ovat kallistuneet hurjasti. Myös tonttikauppa ja muuttoliike ovat ottaneet taka-askelia. Helposti useita satoja euroja kuukaudessa nousseet elinkustannukset vaikeuttavat ihmisten elämää kovalla kädellä.

Polttoaineen hintaan vaikuttaa rajusti nyt maailmanmarkkinahintojen nousu erityisesti Putinin sodan myötä. Ja kun pääministeri Sanna Marinin (sd.) vasemmistohallitus ei ole valtiovarainministeri Annika Saarikon (kesk.) johdolla halunnut tehdä polttoaineiden verotukseen tällä kaudella kuin korotuspäätöksiä, kaikki hintoja nostavat toimet ovat tulleet aina entisten korotusten päälle.

Hallitushan teki esimerkiksi elokuussa 2020 koko 2000-luvun suurimman polttoaineveron korotuksen ja perusteli sitä silloin, että öljyn maailmanmarkkinahinnat olivat poikkeuksellisen alhaalla. No, nyt maailmanmarkkinahinnat ovat ennätyksellisen korkealla, mutta se ei näytä vasemmistohallitukselle kelpaavan perusteeksi vastaavasti laskea polttoaineveroa.

Samaan aikaan lukuisat muut Euroopan maat, muun muassa Ruotsi, Saksa ja Italia, ovat laskeneet polttoaineen verotusta. Tuoreimmat tiedot Saksasta kertovat, että veronlasku on laskenut odotetusti polttoaineiden hintoja. Kesäkuun alussa tehty veronkevennys yksin pudotti bensan hintaa yli 20 senttiä litralta.

Samaan aikaan polttoaineveron alennuksista pidättäytyneissä maissa, kuten Suomessa, litrahinnat ovat jatkaneet nousua. Näin ollen ero esimerkiksi Saksan ja meidän polttoaineiden hintojen välillä on jo yli 55 senttiä litralta. Tankillisessa se on aikamoisen suuri summa ja vielä suurempi kuukausitasolla, puhumattakaan vuositasolla.

Ja iskeehän tämä poikkeuksellisen ja erityisen rajusti myös kuljetusalaan. Kuljetusala ja myös kevyempi kuljetuskalusto ja taksit tarvitsisivat kiireisesti luvattua ammattidieseliä.

Nyt vetoankin vielä Marinin hallitukseen ja erityisesti keskustan Annika Saarikkoon valtiovarainministerinä, että ottakaa mallia Saksasta ja Ruotsista ja tehkää – edes väliaikainen – polttoaineveron kevennys Suomeenkin. Aika harvalla on nimittäin hirveästi matkoja, jotka voisi vain jättää tekemättä.

Kirjoittaja on kansanedustaja, valtiovarainvaliokunnan vastaava ja viestintä- ja liikennejaoston jäsen (kok.).