Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mielipide | Savonrata Lahti–Heinola–Mikkeli puskee eteenpäin

Tänään on juhlapäivä. Juuri 90 vuotta sitten, 10.9.1932 johdattivat presidenttipari Pehr ja Ellen Svinhufvud vanhaan kotikaupunkiinsa juhlajunan, joka avasi Lahti–Heinola-junaradan. Heinolan rautatieasemalla oli tuhatpäisen yleisön tunnelma korkealla.

Juuri tänään Savonrata on jälleen mitä ajankohtaisin. Savonradan oikaisu saa vahvan tuen juuri valmistuneessa junaratoja koskevassa selvityksessä. Se lyhentää matka-aikaa esimerkiksi Helsingistä Mikkeliin yli tunnilla ja olisi hinnaltaan edullinen. Kun taas kilpaileva vaihtoehto, Itärata Porvoon ja Kouvolan kautta, on hinnaltaan yli kaksinkertainen. Itäradan, Porvoo–Kouvola-välin aikasäästö olisi vain noin 15–20 minuuttia.

1 540 miljoonan euron budjetilla saataisiin 300 kilometriä tunnissa kulkeva oikoratajuna Lahti–Heinola–Mikkeli ja 10–15 miljoonalla eurolla Helsinki–Lahti-oikoradan nopeudenosto samalle tasolle. Matka-ajat Helsingistä olisivat: Lahti 38 minuuttia, Heinolaan pääsisi alle tunnin ja Mikkeliin kestäisi tunti 24 minuuttia. Kuopioon Helsingistä menisi kolme tuntia. Itäradan kokonaiskustannus olisi paljon suurempi, 4 400 miljoonaa euroa, mutta ennen kaikkea se olisi hitaampi vaihtoehto.

Nyt valmistuneen selvityksen on tilannut Päijät-Hämeen maakuntaliitto syksyllä 2021 yhdessä kuntien kanssa Proxion Plan Oy:ltä. Se seikkaperäisine esityksineen ja kaaviokuvineen on mitä mainioin esite käytettäväksi Savonradan oikaisun markkinoinnissa. Enemmistö Mikkelin kaupunginvaltuuston jäsenistä on viime viikolla ilmaissut olevansa Savonradan oikaisun kannalla. Myös Kuopion suunnalla on Savonradalle yhä kasvavaa kannatusta.

Ratahanke on koko Päijät-Hämeen alueelle suuri mahdollisuus.

Savonradan oikaisun toteuttaminen on koko Päijät-Hämeen etu, mutta ehdottomasti se on paras ratkaisu myös Savolle ja Kainuulle, koska se takaa nopeat matkayhteydet. On hienoa, että nyt koko Päijät-Hämeen maakunta on yksissä tuumin ajamassa hanketta.

Savonradan oikaisu on valmiiksi suunniteltu ja sisältyy jo maakuntakaavoihin, Itärataa ei vielä ole Uudenmaan maakuntakaavassa. Itäradan saaminen samalle suunnittelun tasolle Savonradan oikaisun kanssa kestäisi kymmenen vuotta. Itärataa on vahvasti perusteltu nopeilla Pietarin yhteyksillä, mikä ei tällä hetkellä ole ollenkaan ajankohtainen.

Välillä oli Savonradan oikaisu onnettomasti tipahtanut Päijät-Hämeen maakunnan strategiasta. Maakuntavaltuuston kokouksessa Heinolan valtuustotalossa 27.11.2017 esitin kokoomuksen maakuntavaltuustoryhmän puheenjohtajana, että Savon radan oikorata otetaan maakunnan strategiaan. Kiersin kaikissa valtuustoryhmissä ja esitykseni hyväksyttiin yksimielisesti maakuntavaltuuston päätökseksi, ja nyt on siis maakunnan tilaama selvitys valmistunut.

Heinola taisteli pitkään rautatiestä. Rata Heinolaan valmistui 1932. Heinolasta tuli Suomen nopeimmin teollistuva kaupunki. Rataa yritettiin jatkaa 1950-luvulla Jyväskylään ja 1960-luvulla Mikkeliin, joka yritys hävisi vain yhdellä äänellä eduskunnassa. Heinolan kaupunginjohtaja Jarkko Parosen johtama Helmi-ratatoimikunta viritti uudestaan ratahankkeen. Oikotie Helsingistä Lahteen valmistui 2006, mutta pysähtyi siihen.

Ratahanke on koko Päijät-Hämeen alueelle suuri mahdollisuus, ja jo pelkästään rakennusaikaiset vaikutukset olisivat huomattavat. Henkilöliikenteen ja tavaraliikenteen kerrannaisvaikutukset olisivat huomattavat.

EU edistää nyt 25 miljardilla eurolla liikennehankkeita ilmastopolitiikan takia. Tämä loistava tilaisuus kannattaa nyt yhteistuumin hyödyntää. Päijät-Hämeen maakuntaliitto ajaa nyt täysin purjein Savonradan oikaisua rataosuudella Lahti–Heinola–Mikkeli.

Hyvä niin.

Kirjoittaja on Päijät-Hämeen aluevaltuutettu (kok.).