Viime vuoden lopulla valmistuneessa selvityksessä junarata Lahti–Heinola–Mikkeli saa kaikkein suurimman tuen. Se päihittää kustannustehokkuudella kaikki muut ratavaihtoehdot. Tämä hanke pitää nyt saada hanketta kannattavien kärkipolitiikkojen avulla hallitusohjelmaan.
Se lyhentää matka-aikaa Helsingistä Mikkeliin yli tunnilla ja on hinnaltaan edullinen, kun taas kilpaileva rata Porvoon ja Kouvolan kautta on hinnaltaan yli kaksinkertainen. Itäradan, Porvoo–Kouvola-välin matkasäästö olisi vain noin 15–20 minuuttia.
1 540 miljoonaa euroa maksaisi 300 kilometriä tunnissa kulkeva oikoratajuna Lahti–Heinola–Mikkeli, ja 10–15 miljoonalla eurolla saisi nostettua Helsinki–Lahti-oikoradan nopeuden samalle tasolle. Matka-ajat Helsingistä olisivat tämän jälkeen: Lahti 38 minuuttia, Heinolaan alle tunnin ja Mikkeliin tunti 24 minuuttia. Kuopioon Helsingistä menisi kolme tuntia.
Itäradan kokonaiskustannus on paljon suurempi, 4 400 miljoonaa euroa.
Savonradan oikaisu on koko Päijät-Hämeen etu, mutta ehdottomasti se on paras ratkaisu myös Savolle ja Kainuulle. Nyt onneksi Päijät-Hämeen maakunta on yksissä tuumin ajamassa hanketta.
Savonradan oikaisu on yksityiskohtaisesti jo suunniteltu ja sisältyy maakuntakaavoihin. Itärataa ei vielä ole Uudenmaan maakuntakaavassa. Itäradan saaminen samalle suunnittelun tasolle Savonradan oikaisun kanssa kestäisi kymmenen vuotta. Itärataa on ajettu Pietarin yhteyksien takia.
Välillä oli Savonradan oikaisu onnettomasti tipahtanut Päijät-Hämeen maakunnan strategiasta. Maakuntavaltuuston kokouksessa Heinolan valtuustotalossa 27.11.2017 esitin kokoomuksen maakuntavaltuustoryhmän puheenjohtajana, että Savonradan oikorata otetaan maakunnan strategiaan. Sosiaalidemokraattisen ryhmän puheenjohtaja Erkki Niemi kannatti esitystäni.
Ratahanke on koko Päijät-Hämeen alueelle suuri mahdollisuus, ja jo pelkästään rakennusaikaiset vaikutukset olisivat huomattavat. Henkilöliikenteen ja tavaraliikenteen kerrannaisvaikutukset olisivat huomattavat.
Eduskunnan talousvaliokunnan puheenjohtaja Sanni Grahn-Laasonen (kok.) kannatti kirjoituksessaan 23.3.2023 täysin palkein Lahti–Heinola–Mikkeli-junaradan rakentamista. Ministeri Ville Skinnari (sd.) ja ex-ministeri Juha Rehula (kesk.) ovat kertoneet minulle antavansa tukensa tälle radalle.
EU edistää nyt 25 miljardilla eurolla liikennehankkeita. Tämä loistava tilaisuus kannattaa nyt yhteistuumin hyödyntää.
Eduskuntavaalien jälkeisissä hallitusneuvotteluissa tämä ratahanke pitää nostaa hallitusohjelmaan. Sen pystyvät tekemään ministeritason kansanedustajat, jotka kannattavat Lahti–Heinola–Mikkeli-rataa.
Kirjoittaja on Päijät-Hämeen aluevaltuutettu (kok.).