Kimolan kanava avautuu veneilijöiden käyttöön – "Nyt odotus palkitaan"

Yhtenäinen vesitieyhteys yltää Kouvolasta aina Kansallisveden koillisosaan Pielavedelle saakka. Lukas Pearsall

Oskari Valtonen

Kimolan kanava avautuu vesiliikenteen käyttöön maanantaina 3. elokuuta kello 10, tiedottaa Väylävirasto.

Kanava muodostaa täysin uuden vesireitin Päijänteeltä Kouvolaan. Sen oli tarkoitus avautua jo heinäkuussa, mutta avautuminen viivästyi sulkurakenteiden rakentamisen loppuvaiheessa teknisten haasteiden takia.

– Vaikka kanava on näyttänyt valmiilta jo jonkin aikaa, ei teknisissä testauksissa ole voitu ottaa oikoreittiä. Sulkuporttien toimivuuden varmistaminen vei jonkin verran ennakoitua pidempään, mutta nyt odotus palkitaan, kun uusi vesireitti otetaan käyttöön, kertoo Väyläviraston projektipäällikkö Harri Liikanen tiedotteessa.

Yhtenäinen vesitieyhteys yltää Kouvolasta aina Kansallisveden koillisosaan Pielavedelle saakka.

Kanavayhteys ja läheisten satamien kehittäminen lisäävät Heinola–Iitti–Kouvola-alueen veneilymahdollisuuksia. Lisäksi ne kytkevät seudun vesistöt keskiseen Järvi-Suomeen.

Väyläviraston tiedotteen mukaan kanavan 70-metrinen veneilytunneli ja poikkeuksellisen korkea 12 metrin sulutuskorkeus ovat ainutlaatuisia Suomessa. Kanavan sulun ihailemiseen on tehty näköalatasanne.

– Kanava on työllistänyt paikallisia ja tuonut alueelle sitä kautta myös lisää elinvoimaa. Uusi reitti avaa mahdollisuudet veneilyn lisääntymiselle ja myös matkailulle tilaisuuden luoda ja kehittää uudenlaisia palveluita. Onhan kanava jo itsessään hieno nähtävyys jylhine maastoineen, jonne voi tulla pistäytymään ja samalla käydä vaikkapa läheisellä luontopolulla, toteaa Kouvolan kaupungin rakennuttajapäällikkö Antti Nyberg tiedotteessa.

Uusi reitti avaa mahdollisuudet veneilyn lisääntymiselle ja myös matkailulle tilaisuuden luoda ja kehittää uudenlaisia palveluita.

Rakennuttajapäällikkö Antti Nyberg

Kimolan entinen puunuittokanava kunnostettiin vesiliikenteen käyttöön Väyläviraston, Kouvolan, Iitin ja Heinolan yhteishankkeessa.

Noin 5,5 kilometriä pitkän kanavan muutostyöt aloitettiin vuonna 2018. Kahden viime vuoden aikana kanavaa on ruopattu ja levennetty. Siihen tehtiin veneliikenteen vaatimat eroosiosuojaukset ja kanavan vanha uittotunneli louhittiin sekä lujitettiin.

Vanha nippunosturin paikalle rakennettiin venesulku. Lisäksi uusittiin kanavan ylittävät Kimolan ja Taipaleen sillat.

– Tämä on ollut mielenkiintoinen ja ainutlaatuinen hanke myös tekijöilleen, projektipäällikkö Liikanen kertoo tiedotteessa.

Hankkeen kustannusarvio on 20,8 miljoonaa euroa. Valtion rahoitusosuus siitä on kaksi kolmasosaa ja Kouvolan, Iitin ja Heinolan yhteensä kolmasosan. Valmistunut kanava jää Kouvolan kaupungin omistukseen.

Kimolan kanavan aukeaminen viivästyy taas

Kimolan kanava

Tekniset tiedot

Kanavan pituus 5,5 km

Sulutuskorkeus 12 m

Vesiväylä tunnelissa 70 m

Väylän leveys 14 m

Leveys sulun lähellä 12 m

Kulkusyvyys 1,8 m

Venesulun pituus 35 m

Venesulun leveys 8 m

Siltojen alituskorkeus 4,8 m

Kimolahden silta 4 m

Lähde: Väylävirasto

Iitin ihmekylässä rakennetaan kyläkeskusta omin voimin ja varoin. Kylän uusin toteutunut ponnistus on Ville Piston, 33, avaama rantakahvila ja -ravintola: "Halusin tehdä töitä kotikylässä"

Keskustelu

Luetuimmat

Näytä lisää