Lahti–Heinola-radan tasoristeyksissä pilotoidaan uusia turvalaitteita, aurinkoenergia valjastettu avuksi

Tasoristeysvalo on turvalaite, joka ilmoittaa junan kulusta punaisella valolla ja äänimerkillä. Miro Pakarinen

Kari Anttinen

Väylävirasto ottaa ensi viikolla käyttöön parikymmentä uutta tasoristeysvaloa Lahti–Heinola-rataosalla. Hankkeen valmistuttua rataosan kaikki tasoristeykset on varustettu turvalaittein.

Lahti–Heinola -hanke on pilotti. Siinä testataan uudenlaisen turvalaitteen soveltumista Suomen rataverkolle, kertoo Väylävirasto tiedotteessa.

Tasoristeysvalo on turvalaite, joka ilmoittaa junan kulusta punaisella valolla ja äänimerkillä. Nyt parannettaviin tasoristeyksiin ei tule puomeja.

Osa valoista saa käyttöenergiansa aurinkopaneeleista. Hankkeessa haetaan kokemuksia uusitutuvan energian käytöstä tasoristeysten turvalaitteissa. Valmius asentaa omavoimaisia turvalaitteita antaa vaihtoehdon tasoristeyksiin, joihin sähköliittymän rakentaminen on työlästä tai kallista.

– Olemme etsineet keinoja parantaa tasoristeysturvallisuutta kustannustehokkaasti. Tasoristeysvalot ovat paljon edullisempia kuin perinteiset puomilaitokset, sanoo Väyläviraston projektipäällikkö Vesa Ruohomäki.

Tasoristeysvalot rakentaneen Destia Railin projektipäällikön Markus Fisherin mukaan ne ovat niin energiatehokkaita, että niillä selvitään pimeän talvenkin yli ilman massiivisia akustoja.

Kaukojunaliikenne uhkaa itäradan mukana siirtyä pois Lahdesta – päijäthämäläiset päättäjät tyrmistyivät suunnitelmista

Lahti–Heinola-rataosa

33 tasoristeystä

Pituus 38 kilometriä

33 tasoristeystä

7 puomillista varoituslaitosta

4 valo- ja äänivaroituslaitosta

22 uutta tasoristeysvaloa

Junien nopeusrajoitus 60 km/h

Lähde: Väylävirasto

Mika Kari pettyi valtiovallan ratapäätökseen: "Itärata etenee nyt poliittista ohituskaistaa"

Keskustelu