Päijät-Sote: tiimimallin aloitus tökkii Hollolassa ja Asikkalassa, puheluissa ruuhkaa

Puhelinlinjat ovat tilapäisesti ruuhkautuneet Hollolan Salpakankaan ja Asikkalan sote-keskuksissa. Hyvinvointiyhtymän mukaan syynä on siirtyminen uuteen tiimimalliin, joka aluksi hidastaa toimintaa.

Päijät-Soten kehittämän moniammatillisen tiimityön mallin käyttöönotto alkoi asteittain lokakuun alussa Salpakankaan, Asikkalan ja Padasjoen sote-keskuksissa. Uudessa mallissa asiakkaan palvelun tarpeeseen pyritään löytämään ratkaisu jo ensimmäisellä yhteydenottokerralla.

Päijät-Sote siirtyy tiimimalliin Salpakankaan, Asikkalan ja Padasjoen sote-keskuksissa – syyskuussa palvelu on supistettua ja kiireettömiä vastaanottoaikoja saa vasta lokakuulle

– Yksittäisten puhelujen kesto on pidentynyt aiemmasta, koska asiasta riippuen ratkaisun löytämiseen menee usein pidempi aika kuin ennen tiimimallin käyttöönottoa. Toivomme, että yhteyttä ei kuitenkaan oteta useampaan kertaan, vaan yksi yhteydenotto eli takaisinsoittopyyntö riittää, sanoo tulosaluejohtaja Kimmo Kuosmanen.

Kaikkiin takaisinsoittopyyntöihin ei Kuosmasen mukaan ole pystytty vastaamaan saman päivän aikana, mutta takaisin soitetaan mahdollisimman pian seuraavana päivänä.

Kiireettömissä asioissa kannattaa välttää yhteydenottoa aamun ensimmäisinä tunteina, opastaa Kuosmanen. Päivystysapu numerossa 116 117 ohjaa kiireellisissä asioissa ennen Akuutti24:ään hakeutumista.

Jos kyse on kiireellisestä asiasta tai hätätilanteesta, on edelleen syytä soittaa suoraan hätänumeroon 112.

Kommentoi

Palvelut