Heinolassa on annettu yli 37 750 koronarokotusta

Ennen kuin asiakas saa piikin käsivarteensa, terveyskeskuksen henkilökunta on järjestellyt monia asioita.

Koronarokotuksia annetaan Heinolassa nyt tiuhaan tahtiin. Viime viikon kolmessa walk in -rokotusillassa kävi yhteensä 779 rokotettavaa. Kaikkiaan Heinolassa on tähän mennessä annettu yli 37 750 rokoteannosta.

Ennen kuin kuntalainen on saanut piikin olkavarteensa, terveyskeskuksen henkilökunta on tehnyt paljon töitä ja järjestelyjä.

Eikä työ lopu laastarin laittoon. Myös rokottamisen jälkeen on tekemistä. Niistä tärkein on tietojen kirjaaminen tietojärjestelmään.

Suurin osa koronarokotteisiin liittyvästä työstä on asiakkaalle näkymätöntä.

Rokotteiden ja oheistarvikkeiden tilaaminen, niiden vastaanottaminen, ajanvarauksen ja rokotuspaikkojen järjestelyt, rokottajien ja muun henkilökunnan hankkiminen sekä valvonnan järjestäminen teettävät paljon työtä.

Heinolan terveyskeskuksessa työskentelevän terveydenhoitaja Sara Sallilan työajasta suurin osa on viimeksi kuluneen vuoden aikana mennyt rokotusten käytännön järjestelyihin.

Ohjeistukset tulevat tosi nopealla aikataululla.

Palvelupäällikkö Marja-Liisa Kanerva

Nyt rokotteiden hankkiminen rullaa jokseenkin kivuttomasti. Vuosi sitten oli toisin. Silloin rokotteiden saatavuus oli huono ja hyvin rajallinen.

– Meille vain ilmoitettiin määrä: huomenna teille tulee tämän ja tämän verran rokotteita. Niillä sitten pelattiin, Sallila muistelee.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) jakaa rokotteet paikallisiin lääkejakelukeskuksiin, joista ne toimitetaan kuntiin. Myös rokotteisiin liittyvät tarvikkeet jaetaan alueellisesti keskusvarastosta.

Koronarokotukset ovat olleet Heinolan kaupungille valtava ruljanssi. Vuosittaiset kausi-influenssarokotukset ovat siihen verrattuna pikku juttu. Nyt annetaan samanaikaisesti sekä influenssa- että koronarokotuksia.

Varsinkin vuosi sitten, kun koronarokotukset aloitettiin, tilanne tuntui Sallilan mukaan suorastaan kaoottiselta.

– Kaikki oli uutta. Minulla oli monesti olo, että tässä yritetään sovitella yhteen palapelin osasia, jotka eivät sovi yhteen, ja jotka ovat eri palapelistä. Alku oli tosi haasteellista, hän kertoo.

Tilannetta hämmensi se, että tietoa tuli tosi nopealla aikataululla. Juuri kun kaupunki oli tehnyt jonkin suunnitelman, THL:stä tai muualta tuli tietoa, että nyt tehdäänkin toisin.

– Ja taas jouduimme muuttamaan suuntaa, Sallila kertoo.

Alkuvaiheessa tuntui, että viikkokin on ihan liian pitkä aika suunnitella rokotuksia eteenpäin. Silloin mentiin vain päivä kerrallaan.

– Vielä nytkin ohjeistukset tulevat tosi nopealla aikataululla, terveysneuvontapalvelujen palvelupäällikkö Marja-Liisa Kanerva kertoo.

Nyt tilanne on ollut pitkään se, että kaupunki tilaa sen verran rokotteita mitä tarvitaan kullakin hetkellä.

– Rokotteita on ollut hyvin saatavilla, käytännössä niin paljon kuin on ehditty pistämään. Sen suhteen ei ole ollut ongelmia enää kuukausiin, Sallila kertoo.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos tekee kaikki linjaukset siitä, keitä rokotetaan, milloin rokotetaan ja millä rokotteella. Toki myös Päijät-Sote ohjeistaa alueen kuntia.

Rokotusten toimeenpano ja toteutus jäävät kunnille. Jokaiselle viikolle tehdään lukujärjestys ja etsitään rokotuspisteille henkilökunta. Rokotuspisteen pyörittämiseen tarvitaan muitakin kuin rokottajia.

– Pyrimme aloittamaan rokotukset aina mahdollisimman pian. Kyllä vauhti on ollut aika hektistä koko ajan, Marja-Liisa Kanerva sanoo.

Tällä hetkellä rokotteita tilataan Heinolaan viikoksi kerrallaan. Se vaatii vahvaa ennakointia.

– Täytyy aina miettiä, mikä on sopiva määrä. Se perustuu pitkälti siihen, paljonko meillä on rokotusaikoja auki kullekin viikolle. Walk in -rokotusten menekkiä on huomattavasti hankalampi miettiä. Viime viikolla se osui aika nappiin, Sallila kertoo.

Moderna- ja Pfizer-Biontech-rokotteet säilyvät tietyn ajan jääkaapissa. Lisäksi ne säilyvät valmiina ruiskussa kuusi tuntia. Tämäkin pitää ottaa huomioon, ettei rokotteita mene hukkaan.

Kun asiakas on saanut piikin olkavarteensa, hoitaja kirjaa tiedot koneelle. Kirjaaminen on iso ja tärkeä osa työtä. Tiedot pitää syöttää oikein, jotta ne siirtyvät Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle ja Kanta-palveluun. THL:n tilastoihin tieto siirtyy seuraavana yönä.

– Jos on vaikka yksi välilyönti liikaa tai tulee joku muu pieni virhe, asiakas ei näe tietoa Kannasta eikä hänelle muodostu rokotustodistusta, Sara Sallila kertoo.

Jos rokotustieto ei näy oikein Kanta.fi-sivustolla, terveyskeskuksessa on oma prosessi sen hoitamiseksi. Sekin työllistää.

Rokotuksen jälkeen asiakkaan tulee olla seurannassa 15 minuuttia mahdollisen allergisen reaktion varalta.

Myös seurannan järjestäminen ja toteutus on aina mietittävä etukäteen.

– Ulospäin voi ehkä näyttää siltä, ettei seurannassa tehdä mitään. Mutta siinä ollaan oikeasti valmiudessa ja varauduttu siihen, että jotain sattuu, palvelupäällikkö Kanerva selvittää.

Koronarokotukset

Rokotteita ja rokottajia on nyt riittävästi

Tällä hetkellä koronarokotteita saadaan Heinolaan riittävästi. Rokottajiakin on nyt tarpeeksi. Eläkeläisten ja muiden keikkalaisten lisäksi terveyskeskuksen omat hoitajat ja myös lääkärit ovat osallistuneet rokotustalkoisiin.

Kuka tahansa ei saa antaa koronarokotusta. Kaikki rokotteisiin liittyvät toiminnot vaativat perehdytyksen. Sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan koulutus ei riitä koronarokotuksen antamiseen. Heiltä edellytetään erikseen covid-rokotuskoulutus ja näytön antaminen. Sama vaaditaan myös lääkäreiltä.

– Tämä perustuu siihen, että Pfizer-Biontech ja Moderna ovat niin erilaisia rokotevalmisteita kuin rokotteet ovat perinteisesti olleet, terveydenhoitaja Sara Sallila kertoo. Koronarokote pistetään lihakseen kuten muutkin rokotteet.

Valmistelija tulee töihin jo ennen rokottajia. Hän tarkistaa kaappien lämpötilat, katsoo tarvikkeet ja vie rokotteet rokotuspisteelle. Näitä kaikkia täytyy alkaa tekemään ainakin tunti ennen ensimmäisen asiakkaan saapumista.

– Koko ajan pitää miettiä, kenelle ollaan pistämässä, mitä ollaan pistämässä sekä millaisia annoksia ja välineitä on käytössä, Sallila selvittää.

Henkilökuntaa tarvitaan myös puhelinajanvaraukseen. Puheluita tulee paljon: kahden kuukauden aikana on käsitelty yli 6 000 puhelua.

Puhelinajanvarauksessa on hoitajien lisäksi myös toimistotyöntekijöitä.

– Toimistohenkilöstö antaa ainoastaan ajan rokotukseen. Jos soittajalla on mitä tahansa muuta kysyttävää, puhelu ohjataan sairaanhoitajalle, sairaanhoitaja Ulla Jouppi kertoo.

Mainos: Itä-Häme

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut