Itä-Hämeen verkkopalvelu uudistui: nämä asiat siitä kannattaa tietää

Krista Koivisto, Heini Kuusela

Itä-Hämeen verkkopalvelu on uudistunut. Näkyvin ja samalla suurin muutos on ulkoasu. Keskisuomalainen-konsernin kaikki noin 70 verkkopalvelua uudistuvat tämän vuoden aikana.

Ensimmäisenä koko konsernista uudistui pari viikkoa sitten Etelä-Suomen Sanomien verkkopalvelu ESS.fi ja Itä-Hämeen verkkopalvelu seurasi nyt perässä.

Uusi palvelu on tehty etenkin jatkuvasti lisääntyvää mobiilikäyttöä ajatellen. Kun kännykkä seuraa mukana kaikkialle, sisältöjen pitää olla helposti ja nopeasti saatavilla ja selailtavissa. Siksi verkkopalvelun näkymää on muun muassa selkiytetty aiemmasta. Kaikki tuttu sisältö kuitenkin säilyy.

Nyt myös Itä-Hämeen verkkopalvelussa voi kommentoida juttuja

Uutena ominaisuutena Itä-Hämeen verkkopalveluun on tullut juttujen kommentointimahdollisuus.

Kommentointiosio löytyy aina jutun lopusta. Juttujen kommentointi vaatii voimassa olevan Itä-Hämeen tilauksen. Kommentit ennakkomoderoidaan eli tarkistetaan aina ennen julkaisua. Lukijoita kannustetaan vilkkaaseen, asialliseen kommentointiin ja kommentointi omalla nimellä on suositeltavaa.

Ajankohtaisista, kovasti puhuttavista aiheista voidaan toisinaan nostaa kommentteja myös printtilehteen. Kommentoinnilla halutaan kehittää entisestään interaktiivisuutta lukijoiden ja toimituksen kesken.

Palveluun pitää kirjautua omilla tunnuksilla uudelleen

Tilaajat pääsevät kirjautumaan Itä-Hämeen verkkopalveluun etusivun oikean ylälaidan Asiakas-valikon Kirjaudu-linkistä. Kirjautua voi myös jostakin tilaajalle tarkoitetusta jutusta klikkaamalla Olen jo tilaaja -linkkiä.

Sen, onko kirjautuneena, näkee oikean yläkulman Asiakas-valikosta: siinä näkyy asiakkaan nimi. Jos ei ole kirjautuneena, nimen tilalla lukee Tili ja sen alla on Kirjaudu-linkki. Palveluun pitää kirjautua omilla Mediatunnuksilla uudelleen nyt, kun palvelu on uudistunut. Jos sinulla on voimassa oleva tilaus, muttei vielä Mediatunnusta, sen pääset luomaan tästä. Tilauksen pääset tekemään tästä.

Linkki näköislehteen näkyy esimerkiksi pöytäkoneella sivun yläreunan valikossa. Kännykällä näköislehtilinkki löytyy vasemman yläkulman Sisältö-valikosta.

Klikkaamalla vasemman yläkulman Sisältö-valikkoa pääsee valitsemaan paikallisuutisten, urheilun tai vaikkapa mielipidekirjoitusten ja pääkirjoitusten väliltä.

Tarjolla on maksutonta ja maksullista sisältöä

Uudistuneessa verkkopalvelussa on tarjolla niin tilaajille tarkoitettua kuin kaikille verkkokävijöille tarkoitettua sisältöä.

Toisinaan kysytään sitä, miksi osa verkkosisällöstä on maksullista eikä kaikki ole ilmaisella puolella. Keskisuomalainen-konsernin Päijät-Hämeen alueen verkkotuottaja Krista Koivisto rinnastaa verkkopalvelun printtilehteen:

– Printtilehti on ollut aina tilaajatuote ja verkkopalvelu on rinnastettavissa siihen, palvelun muoto vain on eri.

– Toimitus tekee työtä sen eteen, että se kerää, toisinaan hyvinkin suuren asiamassan joukosta, juttuaiheen kannalta oleelliset asiat, ja kiteyttää ne lukijaa palvelevaksi jutuksi. Siten lukijan ei tarvitse nähdä sitä kaikkea tiedonkeruun vaivaa, selventää Koivisto.

– Palveluista ja tuotteista on tapana maksaa. Ethän matkusta bussissakaan ilman että maksat matkastasi saati marssi kaupasta ulos maksamatta maitolitraasi, Koivisto havainnollistaa.

Ilmaista ja tilaaja-sisältöä

Palvelussa julkaistaan maksuttomia juttuja, jotka ovat kaikkien käyttäjien luettavissa ilman tilausta tai sisäänkirjautumista. Maksuttomat jutut ovat tyypillisesti lyhyitä uutissähkeitä. Maksuttoman sisällön lukemismäärää ei ole rajoitettu.

Maksullisuutta ei eritellä kuvakkeilla. Sisäänkirjautunut tilaaja voi lukea rajattomasti kaikkea sisältöä ilman keskeytyksiä.

Jos jokin jäi vielä askarruttamaan, vastaus saattaa löytyä asiakaspalvelun Usein kysytyt kysymykset -osiosta.

Keskustelu