Bottas kiristi harjoituksissa Hamiltonin tuntumaan – Räikkösen Alfa Romeo kaipaa lisäkipinää

Mercedeksen Lewis Hamilton (edessä) ja Valtteri Bottas olivat perjantaina Itävallan Spielbergissä ajettujen harjoitusten nopeimmat molemmilla ajojaksoilla. AFP / LEHTIKUVA

STT–AFP

Formula 1:n harjoitukset Spielbergin moottoriradalla jatkuivat lauantaina Mercedesten komennossa. Kuusinkertainen maailmanmestari Lewis Hamilton ajoi harjoitusjakson vikkelimmän kierroksen kuten edellispäivän ensimmäisillä harjoitusjaksoilla. Valtteri Bottas kiristi tallitoverinsa tuntumaan, sillä kaksikon ero oli enää 147 sekunnin tuhannesosaa.

Kolmatta peräkkäistä Itävallan gp:n voittoa tavoitteleva Max Verstappen oli kolmanneksi nopein, mutta hän jäi kärkiajasta lähes 0,3 sekuntia.

Myös Ferrarit paransivat vihdoin vauhtiaan. Charles Leclerc oli Sergio Perezin ohjastaman Racing Pointin jälkeen viidenneksi nopein ja Sebastian Vettel seitsemäs Red Bullin Alexander Albonin jälkeen.

Kimi Räikkösen Alfa Romeo kaipaa lisävauhtia. Hän oli kolmannen harjoitusjakson 19:s. Hän jäi Hamiltonista 1,6 sekuntia ja tallitoveristaan Antonio Giovinazzista reilun kymmenyksen.

Spielbergin kilpailun aika-ajo alkaa kello 16 Suomen aikaa.

Formula-väen koronatestit olivat puhtaita - yli 4 000 testiä ja nolla tartuntaa

Kaikki formula 1:n MM-sarjan talliväelle tehdyt koronatestit ovat olleet puhtaita. Kansainvälinen autoliitto FIA on teetättänyt laji-ihmisille yli 4 000 koronatestiä seitsemän viime päivän aikana, eikä massasta löytynyt yhtään positiivista näytettä.

Jokainen kisapaikalle hyväksytty testataan ennen matkalle lähtöä ja uudestaan ennen kuin hänet päästetään rata-alueelle. Jatkossa formulaväelle tehdään säännölliset koronatestit viiden päivin välein, ja näiden lisäksi tulevat kaikkiin matkoihin ja radalle saapumiseen liittyvät testit.

Kisapaikalla noudatetaan ankaria turvaohjeita viruksen varalta.

FIA julkisti testitulokset ennen lauantain harjoituksia ja aika-ajoja Spielbergin radalla Itävallassa.

– Ilmoitamme tuloksista läpinäkyvyyden nimissä. Päivitämme tilanteen viikoittain, mutta emme kerro mahdollisten positiivisten näytteiden antavien henkilöllisyyttä emmekä kerro heidän tiimejään.

MM-sarjan ensimmäinen kilpailu ajetaan sunnuntaina.

Tuomaristo hyväksyi Mercedeksen ohjauskeksinnön

Kilpailujohto hyväksyi aikaisin lauantaiaamuna Mercedeksen F1-autoihin rakennetun DAS-ohjausjärjestelmän (dual axis steering). Red Bull jätti asiasta protestin perjantain harjoitusten jälkeen, mutta tuomaristo siunasi DAS:n käytön nopeassa käsittelyssä.

Hamilton ja Bottas olivat perjantaina Spielbergissä ajettujen harjoitusten nopeimmat molemmilla ajojaksoilla.

– Tuomaristo katsoo, että DAS on kiinteä osa autojen ohjausta ja noudattaa siten jousitusta ja auton aerodynamiikkaa koskevia sääntöjä, kilpailujohto ilmoitti tiedotteessaan.

DAS:n avulla kuljettaja voi säätää etupyörien aurauskulmaa. Järjestelmän avulla kuljettajat saavat ilmanvastuksen pienemmäksi, mikä parantaa suoranopeuksia.

– Olemme tästä asiasta erimielisiä. Mercedeksellä on mielipiteensä, ja meidän insinöörit näkevät asian toisin. Tämän takia on parasta tarkistaa järjestelmän säännönmukaisuus protestin avulla, Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner totesi protestin jättämisen yhteydessä.

– Tämän järjestelmän päätarkoitus ei ole ohjata autoa.

Horner arveli etukäteen, että hekin rakentavat autoihinsa järjestelmän, jos se sallitaan.

– Se on nokkela systeemi, suorastaan nerokas, mutta tähän liittyvät säännöt ovat monimutkaiset. Pitää tietää tarkasti, minkä säännön perusteella se olisi sallittu, Horner jatkoi.

Aiemmin keväällä Kansainvälinen autoliitto FIA linjasi, että DAS:n käyttöä ei sallita kaudella 2021.

Lähteenä myös AFP

Keskustelu

Luetuimmat

Näytä lisää