Adrenaliinin huumasta nauttinut Valtteri Bottas kiilasi paalulle kauden avauksessa – Hamilton säästyi lähtörangaistukselta

Kimi Räikkösen vauhti ei riittänyt Itävallan Spielbergissä tänään. AFP / LEHTIKUVA

STT

Formula ykkösten MM-sarjan tämän kauden ensimmäinen aika-ajolauantai oli täysosuma Mercedeksen suomalaistähdelle Valtteri Bottakselle. Bottas tykitti Itävallan gp:n aika-ajojen kolmannessa vaiheessa nappikierroksen, joka toi nastolalaiselle Spielbergin radan rataennätyksen ja F1-kauden avauskisan paalupaikan.

Ajoviikkoa mielin määrin hallinneet Mercedekset kävivät kovan kamppailun paalupaikasta, sillä seitsemännen MM-tittelin metsästyksen aloittanut Lewis Hamilton jäi suomalaisesta vain 0,012 sekuntia.

– Kaipasin ehdottomasti tätä adrenaliiniryöpyn tunnetta, jonka saa hakiessa näiden koneiden äärirajoja – se on niin hauskaa. Pystyin viimein parantamaan niitä pätkiä, joissa vauhtini vielä uupui ja saamaan hyviä kierroksia, ennen aika-ajoja hieman Hamiltonin vauhdista jäljessä ollut Bottas nautiskeli.

Bottas kaasutteli huippuaikansa 1.02,939 heti kolmannen vaiheen ensimmäisellä kierroksellaan. Vauhti oli päällä myös toisella kierroksella, mutta suomalaisen neljäs mutka meni leveäksi, ja Mercedes ajautui hiekalle.

Paalusija oli Bottakselle kolmas Itävallassa ja uran 12:s. Vuonna 2017 paalupaikka johti ykköspallille saakka myös Itävallan kilpailussa.

DAS-protesti ei huolettanut

Kauden avausviikonlopun suurimpia puheenaiheita on ollut Mercedeksen uusi DAS-ohjausjärjestelmä, jonka talli on rakentanut tämän kauden autoonsa. Tapaus herätti porua jo talvitesteissä ennen koronaviruspandemiaa.

Red Bull -tallipäällikkö Christian Horner nosti järjestelmästä protestin perjantain harjoitusten jälkeen, mutta kilpailun tuomaristo antoi sille siunauksensa jo aikaisin lauantaina.

DAS:n avulla kuljettaja voi säätää etupyörien aurauskulmaa. Järjestelmän avulla kuljettajat saavat ilmanvastuksen pienemmäksi, mikä parantaa suoranopeuksia.

– Luulen, että tallimme valmistautui siihen, että jotkut muut tallit voivat pitää sitä (DAS:ia) laittomana. Itseäni asia ei huolettanut, sillä luotan talliini, Bottas kuittasi.

Aika-ajon kolmossijan nappasi Itävallassa kahtena viime vuonna voittanut Red Bullin Max Verstappen. Hollantilainen hävisi Bottakselle yli puoli sekuntia, mikä alleviivasi Mercedeksen ylivertaisuutta.

– Olen todella yllättynyt, millainen eromme on muihin talleihin nähden. Se, mitä olemme saaneet aikaan, on vakuuttavaa, Bottas kiitteli.

– Kisat ovat tietysti täysin eri tarinoita, ja olemme nähneet moneen otteeseen, että Red Bullilla on hyvä auto. Kilpailuissa vaikuttavat monet eri asiat, emmekä mekään ole pystyneet vertaamaan vauhtiamme muihin tiimeihin pitkien ajojaksojen aikana.

Ferrari ja Alfa Romeo pinteessä

Kauden ennakko-odotuksiin nähden aika-ajojen kehnointa antia tarjoili Ferrari. Tallin tämän kauden jälkeen jättävä Sebastian Vettel jämähti toiseen jaksoon sijalle 11. Monacolainen Charles Leclerc ylsi sentään sijalle seitsemän.

– Meidän täytyy yrittää päästä näiden vaikeiden aikojen läpi, työskennellä tiiminä ja piristää toinen toistamme, Leclerc sanoi uutistoimisto AFP:n mukaan.

Suomalaiskonkari Kimi Räikkösen edustaman Alfa Romeon alkukauden rooliksi näyttää muodostuvan jumbotaistelu Williamsin kanssa. Räikkönen lähtee sunnuntain kisaan toiseksi viimeisestä eli 19. ruudusta.

– Emme ole yhtä hyviä muihin talleihin verrattuna kuin viime vuonna. Se on realiteetti, ja meidän pitää katsoa, mitä on tehtävissä, Räikkönen pohdiskeli.

McLarenin lupaava britti Lando Norris kiihdytti komeasti neljänneksi. Harjoitusten perusteella Mercedeksen yllätyshaastajiksi nostetut Racing Point -kuskit sen sijaan notkahtivat hieman, sillä Sergio Perez oli kuudes ja Lance Stroll yhdeksäs.

F1-kauden ensimmäinen kilpailu alkaa Itävallassa sunnuntaina kello 16.10 Suomen aikaa.

Lewis Hamilton säästyi lähtörangaistukselta

Itävallan gp:n kisatuomarit tutkivat Mercedeksen kuusinkertaisen F1-mestarin Lewis Hamiltonin mahdolliset sääntörikkomukset, mutta ei langettanut lähtörangaistusta brittikuskille. Asiasta kertoi Motorsport-sivusto .

Tuomaristo tutki aika-ajossa toiseksi yltäneen Hamiltonin kohdalla kahta sääntörikettä aika-ajon kolmannessa osuudessa. Ensimmäisen rikkeen mukaan Hamilton ei hidastanut vauhtiaan keltaisten lippujen aikana, kun britin suomalaistallikaveri ja paalupaikan ottanut Valtteri Bottas ajautui ulos radalta aika-ajon loppuhetkillä. Hamilton kellotti kyseisellä kierroksella aika-ajon nopeimman aikansa häviten Bottakselle vain 0,012 sekuntia.

Hamilton kertoi aika-ajon jälkeisessä lehdistötilaisuudessa, ettei nähnyt keltaisia lippuja radalla.

Tuomaristo tutki Hamiltonin kohdalla myös radan kymmenenteen mutkaan liittyviä sääntöjä ja katsoi britin rikkoneen niitä aikaisemmalla kierroksellaan. Kierrosaika hylättiin, mutta sunnuntain kilpailun lähtöruudukko pysyy samana, koska kyseessä oli Hamiltonin hitaampi kierrosaika

Hamilton starttaa sunnuntain kisaan toisesta ruudusta, Red Bullin Max Verstappen kolmannesta ja McLaren-kuski Lando Norris neljännestä ruudusta.

Keskustelu