Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) on aloittanut varsinaisen tutkinnan juhannuspäivänä Loviisan edustalla uponneen merivartioston partioveneen onnettomuudesta, Otkesista kerrotaan.
Onnettomuudessa kuoli yksi merivartija, kun vartiolaiva Turvan partiovene upposi karilleajon jälkeen.
Uponnut partiovene on tarkoitus nostaa tällä viikolla, mutta operaation aikataulusta ei vielä ole tarkempaa tietoa. Nosto-operaatio on Otkesin mukaan iso ja tapahtumapaikka hankala sekä kivikkoinen.
Otkes ilmoitti jo sunnuntaina aloittavansa alustavan tutkinnan onnettomuudesta.Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) on aloittanut tutkinnan juhannuspäivänä Loviisan edustalla uponneen merivartioston partioveneen onnettomuudesta, Otkesista kerrotaan.
Sunnuntain ja maanantain aikana tutkijat ovat kuulleet tapahtuman osallisia tapahtumien kulusta.
– Että saadaan riittävästi varmennettua tietoa, jotta meillä sitten tapahtumien kulku on selvitettynä. Mitkä tekivät vaikuttivat veneen karilleajoon ja toisaalta se, että mitkä tekijät vaikuttivat siihen, että vene upposi ja kuinka se upposi, ja minkä takia se henkilöiden pelastautuminen sitten osittain onnistui ja yhden osalta epäonnistui, sanoo Onnettomuustutkintakeskuksen tutkinnanjohtaja Risto Haimila.
Onnettomuudessa kuoli yksi merivartija, kun vartiolaiva Turvan partiovene upposi karilleajon jälkeen. Partioveneessä oli kolmen hengen miehistö.
Uponnut partiovene on tarkoitus nostaa tällä viikolla, mutta operaation aikataulusta ei vielä ole tarkempaa tietoa. Nosto-operaatio on Otkesin mukaan iso ja tapahtumapaikka hankala sekä kivikkoinen.
Otkes toivoo, että sivulliset kunnioittaisivat toivetta olla menemättä hylyn uppoamispaikalle tai sen lähistölle. Syynä on tavoite saada vene nostettua turvallisesti.
Ainutlaatuinen venetyyppi
Otkes on pyytäyt hylyn nostamiseen virka-apua Rajavartiolaitokselta. Hylyn nostamisen jälkeen voidaan aloittaa tekninen tutkinta onnettomuuden syistä. Lisäksi Otkes kerää tausta-aineistoa, josta voidaan saada lisätietoa tapahtumien kulusta.
– Tässä myös katsotaan nämä pelastustoimet ja viranomaistoiminta, nämä selvitellään sitten ajan mittaan, Haimila kertoo.
Otkesin mukaan vartiolaiva Turvan uponnut partiovene PV183 on ainoa laatuaan. Tutkinnassa ei ole mahdollisuutta käyttää verrokkivenettä, eikä uponneen partioveneen tyypille löydy aiempia onnettomuustilastoja. Tutkinnan aikana pyritään selvittämään, oliko veneessä mahdollisesti joitakin yleiseen turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä.
– Meille tämä on nyt tällainen ehkä tavallaan ainutlaatuinen keissi ja yllättävyydeltään aika erikoinen, Haimila sanoo.
Veneen reittivalinta, uppoamistapa, veneen täyttyminen vedellä ja miehistön pelastautumiseen liittyvät yksityiskohdat tekevät tapauksesta poikkeuksellisen.
Julkisuudessa olleisiin tietoihin takaa-ajotilanteesta tai kulkuväylältä poikkeamisesta ennen partioveneen uppoamista Otkes ei ota tutkinnan tässä vaiheessa kantaa.
– Aina tietysti mitä kovempaa vesialueilla liikutaan, sen tarkempana täytyy olla, Haimila toteaa.
Tutkinta kestää kuukausia
Merivartioston vartiolaiva Turvan partiovene ajoi juhannuspäivänä karille. Vene upposi siten, että vain sen keula jäi pinnalle. Kolmen hengen miehistöstä yksi jäi sisään vedellä täyttyneeseen veneeseen.
Merivartija todettiin myöhemmin kuolleeksi sairaalassa.
Otkes ilmoitti jo sunnuntaina aloittavansa alustavan tutkinnan onnettomuudesta. Otkes kertoo pyrkivänsä saamaan onnettomuustutkinnan valmiiksi noin kahdeksassa kuukaudessa.
Otkes on turvallisuustutkintaa tekevä oikeusministeriön yhteydessä toimiva viranomainen. Se selvittää muun muassa, onko turvallisuus otettu riittävästi huomioon onnettomuuteen johtaneessa toiminnassa.