Yhdysvalloissa ohjelmistoyritys Salesforce kertoi tiistaina ostavansa viestipalveluja tarjoavan Slackin . Miljardikaupat Yhdysvalloissa ohjelmistoyritys Salesforce kertoi tiistaina ostavansa viestipalveluja tarjoavan Slackin . Miljardikaupat tarjoavat yritykselle laajemmat työkalut pandemian keskelle kehittyneessä etätyömaailmassa.
Yritys aikoo yhdistää Slackin viestiteknologian osaksi omaa alustaansa, jolla hallinnoidaan yritysten markkinointi- ja myyntiorganisaatioita.
Salesforcen mukaan kauppahinta on noin 27,7 miljardia dollaria eli vajaat 23 miljardia euroa.
Slack on tullut tunnetuksi muun muassa yritysten sisäiseen viestintään tarkoitetusta pikaviestintäsovelluksesta. Korona-aikana sovellus on kuitenkin kohdannut haasteita erinäisten videokeskustelupalveluiden, kuten esimerkiksi Zoomin takia.
Kummankin yrityksen hallitukset ovat hyväksyneet kaupan, jonka on määrä tapahtua ensi vuoden puolella. Myyntisopimuksen vahvistamiseen tarvitaan vielä osakkeenomistajien ja säätelevän viranomaisen hyväksyntä.
Analyytikko: Salesforce joutunee tekemään lisäinvestointeja
Sijoitusyritys Wedbush Securitiesin analyytikko Dan Ives arvelee, että kaupan perimmäinen syy on tarve pysyä pilvipalveluiden parissa viime aikoina menestyneen ohjelmistojätti Microsoftin ja sen suosittujen Office 365 -ohjelmistojen ja viestintään tarkoitetun Teams-sovelluksen perässä.
Microsoftin tarjoamien palveluiden kysyntä on lisääntynyt entisestään koronapandemian kasvattaman etätyötrendin myötä, Ives sanoo.
Salesforce ja Microsoft ovat pitkään kilpailleet niiden palveluiden ja ohjelmistojen osalta, jotka tarjoavat yrityksille mahdollisuuden saada ja ylläpitää asiakkaita, kertoo puolestaan Moor Insights and Strategyn analyytikko Patrick Moorhead.
Moorheadin mukaan Salesforce voi joutua tekemään lisää sijoituksia muun muassa videotuotantoon liittyen.
Yritys saattaisi analyytikon mukaan tarvita esimerkiksi videopuheluiden ja -kokousten järjestämiseen tarkoitetun Zoomin luodakseen sovelluskokoelman, jolla se voisi kilpailla Microsoftin vastaavia palveluita vastaan.
Hän arvioi myös, ettei Salesforcen ole helppo houkutella käyttäjiä lähtemään Microsoftin leiristä sen jälkeen, kun niissä on totuttu Microsoftin tarjoamaan infrastruktuuriin. Slackin etu on kuitenkin Moorheadin mukaan sen helppo käytettävyys.
– En näe Microsoftin asiakkaiden jättävän Teamsia ja korvaavan sitä Slackilla kaupan jälkeen tai se olisi jo tapahtunut, kun Microsoft oli haavoittuvaisemmassa asemassa, Moorhead sanoo.