F-Secure: Lisääntyneet tietovuodot altistavat kuluttajia kyberrikoksille

F-Securen kyselyyn vastanneista lähes 30 prosenttia on kokenut edeltäneen vuoden aikana jonkinlaisen kyberrikoksen. MARTTI KAINULAINEN / LEHTIKUVA

Minna Pulli / STT

Tietoturvayhtiö F-Securen mukaan lisääntyneet tietovuodot altistavat kuluttajia kyberrikoksille. Yhtiön kyselyyn vastanneista lähes 30 prosenttia on kokenut edeltäneen vuoden aikana jonkinlaisen kyberrikoksen, kuten esimerkiksi sähköposti- tai sometilin luvattoman käytön tai luottokorttipetoksen.

Kyberrikosten kohteina olivat noin kolme kertaa muita useammin vastaajat, joilla oli ollut käytössään vähintään yksi tietovuodon kohteeksi joutunut online-palvelu. Tietovuotoja esiintyi erityisen paljon sellaisten tietovuodon kohteeksi joutuneiden vastaajien keskuudessa, joilla oli lapsia. Heistä peräti seitsemän kymmenestä sanoi joutuneensa vähintään yhden rikoksen kohteeksi.

– Yrityksiltä ja muilta organisaatioilta varastetut henkilötiedot voivat helposti päätyä yksityishenkilöiden ja perheiden harmiksi erilaisten identiteettivarkauksien, petoksien ja muiden haittojen muodossa. Ja koska tietoja säilytetään digitaalisessa muodossa yhä enenevissä määrin, myös tietojen väärinkäyttömahdollisuuksien kirjo monipuolistuu, sanoo F-Securen tietoturvakonsultti Laura Kankaala tiedotteessa.

Tietoturvayhtiön mukaan yksityishenkilöiden tiedoilla rahastamiseen pyrkivien kyberrikollisten avuksi on syntynyt kokonaisia toimialoja. Esimerkiksi tilien salasanoja ja kirjautumistunnuksia voidaan ostaa ja myydä. Nämä toimialat lisäävät henkilötietovarkauksien kohteeksi joutuneiden riskiä päätyä myös petosten ja muiden rikosten uhriksi.

F-Securen viime vuoden toukokuussa tekemään kuluttajakyselyyn osallistui 4 800 vastaajaa 12 eri maasta: Brasiliasta, Suomesta, Ranskasta, Saksasta, Italiasta, Japanista, Meksikosta, Hollannista, Puolasta, Ruotsista, Britanniasta ja Yhdysvalloista. Kustakin maasta kyselyyn osallistui 400 vastaajaa.

Kommentoi

Palvelut