Nopeudet eivät juuri laskeneet etelässä, vaikka suurimpia sallittuja tuntinopeuksia alennettiin

Ehkä maan eteläosissa on päästy liian helpolla viime talvina, keliin ei osata varautua ajamalla riittävän hiljaa, sanoi liikennepäivystäjä Jaana Häyrinen STT:lle. HEIKKI SAUKKOMAA / LEHTIKUVA

Pertti Mattila / STT

Kehnot talviajokelit ovat käyneet Etelä-Suomessa niin harvinaisiksi, että monelta autoilijalta on saattanut kadota tuntuma ja kokemus riittävän varovaisesta ajotavasta. Näin arvioitiin Fintrafficin tieliikennekeskuksesta Helsingissä tiistain kolarisuman jälkeen.

– Vaikka päivän liikennesää oli liukas, eivät olosuhteet olleet talvikeliksi poikkeukselliset. Mutta ehkä maan eteläosissa on päästy liian helpolla viime talvina, keliin ei osata varautua ajamalla riittävän hiljaa, sanoi liikennepäivystäjä Jaana Häyrinen STT:lle.

Hänen mukaansa liikenneseurannan kamerat kertoivat, että pöllyävän lumenkin seassa ajettiin Etelä-Suomessa liki tavanomaisilla nopeuksilla. Myös esimerkiksi turvavälien pitäminen unohtui monilta.

– Alensimme myös nopeusrajoitusten elektronisten liikennemerkkien suurimpia sallittuja tuntinopeuksia. Nopeudet eivät siitä juurikaan laskeneet, Häyrinen moitti.

Myräkkä suuntasi virolaisten niskaan

Liikennesää oli Häyrisen mukaan onneksi paranemassa tiistai-illan kuluessa pääkaupunkiseudullakin, kun Pohjanmaan suunnasta etelään saapunut lumisadealue oli siirtymässä mantereen yltä Suomenlahdelle ja Viron suuntaan.

Siltä osin tiistain ajo-olosuhteet olivat liikennepäivystäjän mukaan etelässä epäonniset, että pakkasta oli teiden suolaamisen kannalta hitusen liikaa.

– Jos päätiet olisi sulatettu suolalla, ne olisivat illan mittaan sään kylmetessä jäätyneet uudelleen. Lopputulos olisi ollut vielä liukkaampi kuin ilman suolausta, Häyrinen kertoi.

Yleensä mottona on, että teitä ei voida suolata, jos pakkasta on kuusi astetta tai enemmän.

Kommentoi

Palvelut