Prinssi William: Dianan kohuhaastattelua ei pitäisi esittää enää koskaan

Julkaistu raportti kritisoi jyrkästi tapaa, jolla BBC:n toimittaja suostutteli Dianan antamaan haastattelun. Kuva vuodelta 1992 Pariisista. AFP / LEHTIKUVA

STT–AFP

Britanniassa prinsessa Dianan lapset, prinssit William ja Harry, ovat arvostelleet kovin sanoin yleisradioyhtiö BBC:n ja yhtiön yhden toimittajan toimintaa vuonna 1995 esitetyn prinsessan haastattelun yhteydessä.

BBC pyysi torstaina anteeksi kohuhaastattelun esittämistä sen jälkeen, kun samana päivänä julkaistu raportti kritisoi jyrkästi tapaa, jolla BBC:n toimittaja suostutteli Dianan antamaan haastattelun.

Prinssi Williamin mukaan vilpillinen tapa, jolla haastattelu hankittiin, vaikutti merkittävästi Dianan sanomisiin. Haastattelua ei pitäisi esittää enää koskaan, prinssi sanoi lausunnossa.

Panorama-ohjelman haastattelussa Diana muun muassa sanoi, että hänen "avioliitossaan on kolme ihmistä" eli hän, prinssi Charles ja tämän pitkäaikainen rakastajatar, nykyinen vaimo Camilla Parker-Bowles.

Lisäksi Diana myönsi kyseisessä haastattelussa, että myös hänellä oli ollut avioliiton ulkopuolinen suhde.

Diana ja Charles erosivat virallisesti vuonna 1996. Diana kuoli seuraavana vuonna 36-vuotiaana auto-onnettomuudessa Pariisissa.

Prinssi Williamin mukaan haastattelu huononsi entisestään Dianan ja Charlesin välejä ja on sittemmin vahingoittanut "lukemattomia muita ihmisiä". William sanoo haastattelun ja sen seurausten aiheuttaneen Dianalle "pelkoa, vainoharhaisuutta ja eristäytymistä".

Prinssi Harry puolestaan katsoi omassa lausunnossaan, että joidenkin medioiden epäeettiset käytännöt johtivat lopulta Dianan kuolemaan. Auto-onnettomuuden osasyyksi on esitetty Dianaa odottaneiden paparazzien toimintaa.

"Bashir toimi epäasianmukaisesti"

Muun muassa uutistoimisto AFP tulkitsee raportin perusteella, että BBC:n toimittaja Martin Bashir huijasi Dianan antamaan haastattelun Panorama-ohjelmalle.

Raportin tekijä, eläkkeellä oleva tuomari John Dyson sanoo, että Bashir tilasi väärennettyjä tiliotteita ja näytti ne sitten prinsessan veljelle Dianan suostuttelemiseksi puhumaan.

Väärennettyjen tiliotteiden mukaan jotkin mediat olisivat maksaneet Dianan lähimmille avustajille tämän tarkkailusta, kertoo brittilehti Guardian .

– Bashir toimi epäasianmukaisesti ja rikkoi vakavasti BBC:n omia toimituksellisia ohjeita, Dyson toteaa.

Bashir pyysi raportin myötä anteeksi sitä, että tilitietoja väärennettiin. Bashir kuitenkin samalla väitti, ettei sillä ollut mitään vaikutusta Dianan henkilökohtaiseen päätökseen antaa haastattelu.

Bashir, 58, erosi viime viikolla BBC:n palveluksesta vedoten heikkoon terveydentilaan.

Kommentoi

Palvelut