Tullin asiakaspalvelun yhteydenotot kolminkertaistuivat heinäkuussa – "Olemme siinä uskossa, että pahin on vielä edessä"

Heinäkuun alusta alkaen kaikista EU:n ulkopuolelta tulevista lähetyksistä on pitänyt tullata ja maksaa arvolisävero. KIMMO MÄNTYLÄ / LEHTIKUVA

Elias Peltonen / STT

Tullin asiakaspalvelun yhteydenottomäärät ovat kolminkertaistuneet EU:n arvolisäverolakiuudistuksen myötä. Heinäkuussa yhteydenottoja puhelimitse on ollut keskimäärin päivässä noin 900, kun vuoden 2020 heinäkuussa vastaava luku oli 319.

Yleisimpiä syitä ottaa asiakaspalveluun yhteyttä ovat olleet epätietoisuus tullattavan paketin sisällöstä, sillä postin saapumisilmoituksessa ei aina ole lähettäjän tietoja. Tulli ei voi selvittää lähetysten sisältöä.

– Jos on monta tilausta tulossa, asiakas ei pysty aina sen saapumisilmoituksen perusteella päättelemään, mikä paketti on tulossa, kertoo tulliylitarkastaja Nadja Painokallio.

Tällöin asiakkaan kannattaa ottaa yhteyttä lähettäjään tai selvitellä lähetyksen sisältöä seurantakoodin, tilauspäivän tai painon avulla. Asiakas voi myös ostaa tullauksen palveluna kuljetusyritykseltä.

Heinäkuun alusta kaikista EU:n ulkopuolelta tuotavat lähetykset on pitänyt tullata ja niistä on pitänyt maksaa arvolisävero. Aiemmin tullaus ja arvolisänvero koskivat paketteja, joiden arvo oli yli 22 euroa.

Tullausmäärien arvioidaan kasvavan syksyllä

Asiakaspalvelumäärien kasvamiseen heinäkuussa oli tullissa varauduttu etukäteen monin tavoin, kuten tullilaskurilla, chat-botilla ja väliaikaisella neuvonnalla.

Keskimääräiset jonotusajat tullin asiakaspalvelussa ovat kasvaneet viime vuoden heinäkuuhun verrattuna noin neljästä minuutista hieman alle kuuteen minuuttiin. Painokallio arvioikin, että asiakaspalvelumäärien kasvuun on pystytty vastaamaan hyvin.

– Välillä on sellaisia tilanteita, että jonoa ei juuri ole, mutta sitten tulee piikkejä tiettyihin aikoihin, mikä on asiakkaan kannalta valitettavaa Painokallio kertoo.

Tullissa varaudutaan tullausmäärien kasvavan elo-syyskuussa entisestään, jolloin asiakasneuvonnan tarve tulee todennäköisesti kasvamaan.

– Olemme siinä uskossa, että pahin on vielä edessä. Pohdimme parhaillaan, miten vastaamme parhaiten tähän mahdolliseen asiakasneuvonnan kysynnän kasvuun, sanoo Painokallio.

Vuositasolla EU:n ulkopuolelta tullattavaksi tulee Tullin arvion mukaan noin 10 miljoonaa lähetystä, joita ei ole aiemmin tarvinnut tullata. Aiemmin vuosittainen enintään 22 euron arvoisten postipakettien määrä oli 16,5 miljoonaa, mutta Tullissa arvioidaan, että lähetysmäärät pienenevät 10 miljoonaan uusien tullaus- ja verovelvoitteiden myötä. Myös könttätilaukset yleistynevät, sillä yksittäisten tuotteiden tilauksesta ei saa enää verotuksellisesti samaa vastetta.

– Eihän tästä ihan varma voi olla, miten ihmisten ostokäyttäytyminen pitkällä aikavälillä muuttuu. Meidän järjestelmiemme kantavuudet ja suorituskyky lähtee siitä, että se määrä on suuri.

IOSS-järjestelmä helpottaa asioidenhoitoa tullin ja verojen kanssa

Heinäkuussa 21. päivään mennessä enintään 150 euron arvoisia lähetyksiä on tullattu 118 100. Painokallion arvion mukaan noin kolmannes tulli-ilmoituksista on Postin ja pikarahtiyritysten IOSS-lähetyksistä antamia ilmoituksia.

IOSS-järjestelmä mahdollistaa kuluttajalle arvolisäveron maksamisen jo tilauksen yhteydessä, jos tilaus on enintään 150 euroa.

– Kaikista helpoimmalla pääsee, kun ostaa luotettavalta verkkomyyjältä, joka on IOSS-järjestelmässä. Tällöin ei yleensä tarvitse tehdä käytännössä mitään, Painokallio kertoo.

Posti tullaa näissä tapauksissa lähetyksen asiakkaan puolesta, paitsi jos kyseessä on rajoitusten tai valmisteveron alainen tuote, kuten alkoholituote.

– EU:n ulkopuolelta alkoholia ei hirveästi tilata, mutta Brexit on lisännyt alkoholin tuontia EU:n ulkopuolelta, Painokallio kertoo.

Kommentoi

Palvelut