Tiktok-videot tekivät nuoresta varkautelaisesta kivijalkakauppiaan – tutkijan mukaan Tiktokin valttikortti on kuluttajien aktivoiminen

Etsy-kauppias esittelee tekemäänsä tuotetta Tiktok-videolla. Roni Rekomaa / LEHTIKUVA

Elise Aaltonen / STT

Sosiaalisen median merkitys markkinoinnissa on lisääntynyt entisestään. Erityisesti videopalvelu Tiktok erottuu nyt muusta somemarkkinoinnista mukaansatempaavuudellaan, kertoo väitöskirjatutkija Jesse Tuominen Jyväskylän yliopistosta.

Tiktok on kiinalaisen ByteDancen kehittämä sovellus. Sovelluksen lyhyitä videosisältöjä kuvaillaan usein nuorten tanssimisena ja hauskanpitona, mutta mukaan mahtuu jo aikuisiakin sisällöntuottajia. Suuresta suosiosta nauttiva sovellus on houkutellut käyttäjikseen myös yrityksiä.

Muun muassa yhdysvaltalainen ravintolaketju Chipotle, vaatealan yritys Guess ja autovalmistaja BMW ovat menestyneet Tiktok-kampanjoissaan. Chipotlen #GuacDance-tanssihaasteen aihetunniste keräsi satoja miljoonia katselukertoja, kun ihmiset julkaisivat haastevideoita omilla tileillään. Guess taas laittoi liikkeelle in my denim -haasteen, jossa musiikin tahdissa ryysyiset vaatteet vaihtuivat muun muassa Guessin logolla varustettuihin vaatekappaleisiin.

– Kuluttajat tekevät haasteisiin lähtemällä yritysten markkinointityötä, Tuominen kertoo.

Kuluttajia ei välttämättä enää nähdä passiivisina mainoksen kuulijoina tai näkijöinä, vaan heitä pyritään myös osallistamaan muun muassa haasteiden avulla.

Tiktok tarjoaa kuluttajalle erilaisen version mainonnasta verrattuna vaikka perinteiseen tv-mainokseen tai Youtuben täsmällisempiin tuotearvioihin, jotka voidaan nähdä myös eräänlaisena mainontana.

Tiktokissa on Tuomisen mukaan menestyksekkäitä haasteita, jotka ovat usein hauskoja ja toteutettu huumorin keinoin. Hyvän haasteen keksiminen vaatii rohkeutta, luovuutta ja ymmärrystä siitä, miten ihmisiä osallistetaan. Tällaisten keinojen avulla Tiktokissa voivat menestyä yllättävätkin yritykset.

Tiktok veti käsityökauppiaan tilaukset nousuun

Varkautelainen Emilia Ojala onnistui tekemään TikTokin avulla harrastuksesta työn. Aluksi 21-vuotias Ojala valmisti omaan käyttöönsä erilaisia tarroja. Pikkusiskon ehdotuksesta hän ryhtyi kuitenkin selvittämään, olisivatko muutkin niistä kiinnostuneita.

Hän aloitti myymään tuotteitaan Etsyssä toissa keväänä. Etsy on maailmanlaajuinen verkkokauppa, jossa käyttäjät myyvät pääasiassa käsin tehtyjä tuotteita tai vintagea. Etsy osoittautui hyväksi vaihtoehdoksi, ja heinäkuussa tuotteita oli jo myynnissä.

– Mietin pitkään, mihin saisin tuotteet myyntiin. Etsy on ollut olemassa aika pitkään, mutta muistan sen olleen vähän vanhempien juttu, Ojala naurahtaa.

Hän kertoo, että heti alusta asti tilauksia alkoi tulla paljon, jopa Yhdysvalloista asti. Elokuussa Ojala sai ostettua tarraleikkurin, joka oli hänelle iso investointi ja kertoo osaltaan myös myynnin suosiosta.

Varsinainen harppaus tilausmäärissä tapahtui, kun hän alkoi markkinoida tuotteitaan TikTokissa.

Ojala oli nähnyt Tiktokissa amerikkalaisten pienyritysten postauksia ja sai inspiraatiota avata tilin omallekin yritykselleen. WithLoveEmilia-tilillä on tällä hetkellä noin 11 800 seuraajaa, ja tykkäyksiä videoille on kertynyt yhteensä yli 300 000.

Ojala tekee videoita muun muassa tilausten pakkaamisesta sekä tuotteiden valmistamisesta, mutta kertoo myös omasta arjestaan. Syksyllä valmistetut heijastavat scrunchie-hiuslenkit toivat lukuisia seuraajia ja katselukertoja. Silloin myös tilauksia tuli paljon.

Maaliskuussa hän avasi oman kivijalkamyymälän Varkauteen. Toukokuussa Etsy vaihtui omaan verkkokauppaan, ja nyt hän säästää Etsyn kaupoista ottaman osuuden.

– Liiketila ja kivijalkakauppa tulivat puoliksi vahingossa. Käsityötarvikkeet veivät kotona paljon tilaa, joten aloin etsiä työtilaa. Löytynyt tila mahdollisti myös myymälän avaamisen, Ojala kertoo.

Tiktokissa luodaan suhde kuluttajaan

Pandemia-aika on tuonut muun muassa urheilijoita Tiktokiin, Tuominen kertoo. Kisojen peruuntuessa Tiktok on mahdollistanut urheilijoiden uudenlaisen henkilöbrändäämisen ja edistänyt esimerkiksi heidän vuorovaikutustaan fanien kanssa.

Samanlaista itsensä brändäämistä tekevät myös Tiktokiin tupsahdelleet pienyrittäjät.

Tuomisen mukaan pienyrittäjien etuna on, että he voivat luoda tiiviimmän suhteen seuraajien ja kuluttajien kanssa kuin jokin isompi yritys.

– Voidaan puhua samasta parasosiaalisen suhteen käsitteestä, jota on käsitelty muun muassa tubettajan ja katsojan välillä, Tuominen kertoo.

Katsojalle siis rakentuu illuusio siitä, että vuorovaikutus sisällöntuottajan kanssa on aitoa.

Useiden suomalaisten pienyrittäjien videoilla näytetään tuotteiden valmistusta ja kerrotaan materiaalien alkuperästä. Myyjät esimerkiksi pakkaavat pyynnöstä seuraajien tilauksia videoilla, mitä ei isompien yritysten someprofiileissa juurikaan näy.

Jos kuluttaja näkee, että ostoprosessi on läpinäkyvä ja tuotteet ovat laadukkaita, tuote on Tuomisen mukaan helpompi tilata.

Brändäämisessä on joskus myös varjopuolensa. Tuominen kertoo, että joskus ihmisen persoona saattaa herättää vastareaktion, vaikka mainostettu tuote olisikin hyvä. Hän lisää, että oman persoonan näyttäminen on hyvä asia.

– Monet menestyksekkäät yritykset tai brändit ovat sellaisia, jotka eivät miellytä kaikkia, mutta ne joita miellyttää, saattavat sitoutua brändiin intensiivisemmin.

Algoritmi tuo pienyrittäjät yhteen

Ojala kertoo, että monet ovat uskaltaneet lähteä myymään omia tuotteitaan hänen esimerkkinsä innoittamina. Yhteisöllisyys onkin Tiktokin vahvuus. Sovelluksen algoritmi tuo pienyrittäjiä yhteen, kun toisten pienyrittäjien sisältöjä tulee vastaan suosituksissa.

Ojala pitää muiden käsitöitä tekevien pienyrittäjien videoita mukavana ja rauhallisena katsottavana. Hän uskoo sen myös olevan syy kyseisten videoiden suosioon.

– Kovin moni yrittäjä ei kerro kuulumisiaan tai näytä arkeaan. Minulle voi tulla juttelemaan, ja tuote on minulta sinulle.

Hän ajattelee, että WithLoveEmilia on hyvän mielen yhteisö.

– En luokittele itseäni tiktokkaajaksi, mutta jotkut nuoret ovat tulleet sanomaan, että olet lempitiktokkaajani. Se on ihan mukavaa, Ojala kertoo.

Varkauteenkin tullaan vain liikkeessä vierailun vuoksi.

– Ihmiset laittavat viestiä, että ollaan tulossa roadtripille ja kyselevät, milloin kauppa on auki. Ihana moikata ihmisiä, jotka ovat ennen tilanneet, mutta nyt pääsevät paikan päälle ostamaan.

Yrityksen tulevaisuudesta Ojala ei osaa tarkemmin kertoa, mutta hän haaveilee valikoiman laajentamisesta ja vaatteiden myymisestä.

Kommentoi

Palvelut