Venetsian elokuvajuhlat alkoivat Pedro Almodovarin paluulla

Kalle Kinnunen / STT

Venetsian elokuvajuhlat alkoivat keskiviikkona Pedro Almodovarin paluulla. Espanjalaisohjaajan uuden Madres Paralelasin (”rinnakkaiset äidit”) pääosissa nähdään Penelope Cruz, Milena Smit ja Aitana Sanchez-Gijon.

Päähenkilöt ovat kaksi naista, jotka kohtaavat synnytysosastolla. Cruzin näyttelemä valokuvaaja edistää suvulleen tärkeää hanketta: isoisoisä makaa joukkohaudassa, jota ei ole löydetty eikä viranomaisten puolesta edes etsitty. Smitin esittämän nuoren äidin vaikeudet liittyvät etenkin hänen tunnekylmään omaan äitiinsä.

Tematiikka on Almodovarille ominainen. Äitiys on ollut keskeisenä aiheena useissa hänen elokuvissaan. Yksityinen kasvaa yleiseksi, kun sukupolvien tarinat rinnastuvat toisiinsa.

– Nyt minua kiinnostivat epätäydelliset äidit, ohjaaja kuvaili lehdistötilaisuudessaan.

– Aiempien elokuvieni äitihahmot perustuvat oman elämäni vahvoihin naisiin.

Poliittinen sävy on Almodovarille epätyypillisen selkeä ja jopa ajankohtainen sekä juonen kannalta erittäin merkityksellinen. Vaikka Espanjan sisällissodan päättymisestä on 82 vuotta, sen salaisuudet ovat edelleen kuuma puheenaihe. Keskustelu liittyy laitaoikeiston uuteen nousuun maassa, jossa oli vuosikymmenien ajan fasistinen diktatuuri.

Joukkohaudan uhrien tunnistaminen on poliittinen kysymys, monille häpeällinen tai ainakin kiusallinen.

– Espanjalla on yhä suuri moraalinen velka kadonneiden sukulaisille, Almodovar sanoi.

– Asia ei ole ohi, ennen kuin tämä velka on maksettu. Sama ajatus lausutaan Cruzin suulla myös elokuvassa, mutta liittyen myös tarinan almodóvarilaisittain lennokkaisiin ja melodramaattisiin ihmissuhdekäänteisiin.

Seitsemäs elokuva yhdessä

Elokuva on Almodovarin ja Cruzin seitsemäs yhteistyö. Ensimmäinen, Lihan värinä, valmistui jo 1997. Cruzilla oli vielä pieni, mutta tärkeä rooli. Jo siinä, 23-vuotiaana, Cruz näytteli äitiä. Vuonna 1999 ensi-iltaan tullut Kaikki äidistäni voitti parhaan ulkomaisen elokuvan Oscarin. Cruz esitti raskaaksi tullutta nunnaa.

Lehdistötilaisuudessa läsnä ollut Cruz kutsui Almodovaria turvaverkokseen.

– Olen maailman onnekkain tyttö, koska olen saanut työskennellä hänen kanssaan niin monien vuosien ajan, Cruz sanoi.

– Puhumme samaa kieltä. Olen hyvin vaativa ohjaaja, ja hän antaa minulle kaiken sen, mitä vaadin, Almodovar puolestaan kuvaili.

Cruz lisäsi päässeensä näyttelemään nimenomaan hyvin erilaisia ja häntä itseään hyvin vähän muistuttavia hahmoja sekä kertoi ohjaajan olleen joskus huolissaankin siitä, kuinka paljon hän näyttelijänä antaa rooleilleen.

– Joskus rooleja varten täytyy vain löytää itsestään jotain aivan uutta.

Loistava vastaanotto

Almodovar näyttäisi elävän vahvaa luomiskautta. Hänen edellinen elokuvansa, laajasti yhtenä ohjaajan parhaista pidetty Kärsimys ja kunnia valmistui vain kaksi vuotta sitten. Välissä syntyi myös englanninkielinen lyhytelokuva The Human Voice.

Arviot ovat olleet erinomaisia. Varietyn Owen Gleibermanin mukaan elokuva on ohjaajansa paras yli 20 vuoteen. The Guardianin Xan Brooks piti elokuvaa aavistuksen Almodovarin edellistä vähemmän hiottuna.

Seuraavaksi Almodovar on jatkamassa pandemian katkaisemaa työtään ensimmäisen pitkän englanninkielisen elokuvansa parissa. Se perustuu Lucia Berlinin postuumisti julkaistuun novellikokoelmaan A Manual for Cleaning Women.

Madres Paralelasin Suomen-ensi-iltaa kaavaillaan alkuvuoteen 2022.

Kommentoi

Palvelut