Karilleajoja tapahtui kuluneena kesänä aiempaa enemmän, uskoo meripelastusjohtaja – korona-aika ja hellekesä vilkastuttivat veneilyn suosiota

Korona-aikana veneilyn suosio on kasvanut. Roni Rekomaa / LEHTIKUVA

Iiro-Matti Nieminen / STT

Korona-aikana veneilyn suosio on kasvanut ja venemyynti rikkonut ennätyksiä. Samalla kokemattomien veneilijöiden määrä vesillä vaikuttaisi lisääntyneen.

– Sellaisia viitteitä on, että kokemattomia veneilijöitä olisi enemmän liikkeellä kuin aiempina vuosina, kertoo meripelastusjohtaja Tomi Maunu Länsi-Suomen merivartiostosta STT:lle.

Touko-elokuun aikana Länsi-Suomen merivartiostolla oli noin 660 meripelastustehtävää. Se on suunnilleen kymmenen prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

Tehtävämäärän kasvuun vaikutti Maunun mukaan osaltaan monta viikkoa peräkkäin jatkunut lämmin kesäsää.

– Sellaista viestiä tuli kesän aikana selvästi meidän partioilta, että venesatamat ovat täynnä, veneliikenne on vilkasta ja ihmisiä on paljon rannoilla ja mökeillä.

Kuluneen kesän perusteella Maunun tuntuma on, että myös merimiestaidollisten virheiden määrä olisi kasvussa.

– Sitten kun tilastot kammataan läpi, minulla on sellainen kutina, että esimerkiksi karilleajojen määrä olisi kasvanut viime vuoteen nähden.

Maunun mukaan karilleajo on selvä viite siitä, että kyse on ollut merimiestaidollisesta virheestä.

– Merellä oma sijainti pitäisi tietää koko ajan. Reaaliaikainen sijainti pitäisi pystyä tarkalleen määrittämään ihan jatkuvasti. Jos putoat pois kartalta, se on aika huono (asia) näillä meidän matalilla ja karikkoisilla vesillä.

Purjehtijat navigoivat itsensä karille

Länsi-Suomen merivartiosto kertoi Twitterissä , että sille oli tullut lauantaina aamupäivän aikana kolme hälytystilannetta, joissa kaikissa oli kyse merimiestaidollisesta virheestä.

– Nyt on aika keskittyä huolellisemmin, merivartiosto painotti.

Kahdessa tapauksessa purjehtijat olivat ajautuneet veneineen karille Varsinais-Suomen Kemiönsaaressa lähellä Taalintehdasta.

– Molemmat olivat ajautuneet navigointivirheen seurauksena väyläalueen ulkopuolelle, viitan väärälle puolelle ja sitten kiville siitä syystä, Maunu kertoo.

Kolmannessa tehtävässä moottoriveneilijältä oli loppunut polttoaine Airiston itäpuolella Turun saaristossa.

– Polttoaineen loppuminen oli oikeastaan vain huolimattomuutta. Kippari oli kuvitellut, että hän pääsee polttoainemäärällä tankkaamaan, mutta toisin kävi.

Kukaan pelastettavista ei ollut joutunut veden varaan.

Uusilla veneilijöillä aloittelijoiden ongelmia

Suomen Meripelastusseuran turvallisuus- ja valmiuspäällikkö Marko Stenberg kertoo STT:lle, että kokemattomia vesillä liikkujia on ollut paljon kuluneena kesänä ja viime vuoden kesällä.

Stenbergin mukaan uusilla veneilijöillä on selvästi ollut aloittelijoiden ongelmia.

– Esimerkiksi polttoaineen loppumiset ovat olleet perinteisesti aika harvinaisia. Osuus Meripelastusseuran tehtävistä on ollut noin 4–5 prosenttia, mutta nyt se on melkein kaksinkertaistunut, Stenberg kertoo.

Polttoaineen loppuminen on Stenbergin mukaan selkeä kokemattoman veneilijän ongelma. Muita ovat esimerkiksi köysi potkurissa tai potkurin kolhiminen. Vakavampien tapausten kuten karilleajojen osalta hän ei osaa sanoa, missä määrin uudet veneilijät ovat niissä osallisina.

Voimakkaasti yleistyneiden vesijettien kohdalla näkyvät Stenbergin mukaan ylinopeudet.

– Siellä näkyy tavallaan tietämättömyys vesiteiden säännöistä.

Hänen mukaansa vesijettien osuus Meripelastusseuran tämän vuoden tilastoissa on tuntuvassa nousussa.

– Ei se (osuus) vielä merkittävä ole, mutta kasvu on todella selvää.

Helsingissä pieni purjevene kaatui

Lauantaina iltapäivällä kaksi ihmistä joutui veden varaan Helsingissä Kyläsaaren edustalla, kun pieni viisimetrinen purjevene kellahti kumoon. Suomenlahden merivartiosto sai ilmoituksen tapauksesta kello 16:n aikoihin.

Merivartioston partio kävi auttamassa purjehtijoita ja hinasi veneen rantaan. Merivartiostosta kerrotaan STT:lle, että kaksikolla oli yllään märkäpuvut eivätkä he olleet loukkaantuneet tai ehtineet kylmettyä. Rannassa vene oikaistiin ja purjehtijat jatkoivat siitä oman suunnitelmansa mukaan.

Kommentoi

Palvelut