Kysely: Pankkien asiakkaat vähiten tyytyväisiä Danskeen ja Nordeaan – parhaat arvosanat pienemmille pankeille

Heikoimmin yksityisasiakkaiden kyselyssä pärjäsivät Danske Bank (66,0 pistettä) ja Nordea (67,4), jotka ovat markkinaosuuksiltaan Suomen pankkialan kolmonen ja kakkonen. JUSSI NUKARI / LEHTIKUVA

Iiro-Matti Nieminen / STT

Suomessa toimivien pankkien vertailussa tyytyväisimmät asiakkaat löytyvät markkinaosuudeltaan suurimpien pankkien ulkopuolelta, ilmenee Epsi Ratingin asiakaskyselystä.

Yksityisasiakkailta parhaan arvosanan sai paikallisista osuuspankeista koostuva POP-pankki , joka ylsi vertailussa 81,0 pisteeseen.

Seuraavaksi sijoittui 80,1 pisteellä Muut-ryhmä, joka koostuu pääosin S-Pankista , Ålandsbankenista ja Oma Säästöpankista .

– Alueelliset pankit saavat yleisesti ottaen hyvää palautetta. Näiden yhteinen nimittäjä on se, että pankit onnistuvat luomaan läheisen suhteen asiakkaisiinsa, Epsi Rating kertoo kyselyssä.

Heikoimmin yksityisasiakkaiden kyselyssä pärjäsivät Danske Bank (66,0 pistettä) ja Nordea (67,4), jotka ovat markkinaosuuksiltaan Suomen pankkialan kolmonen ja kakkonen.

Markkinajohtaja OP-ryhmä (73,0) sijoittui vertailussa keskikastiin. Toimialan keskiarvo oli 71,8 pistettä.

Myös yritysasiakkaiden tyytyväisyydessä Nordea ja Danske jäivät peränpitäjiksi, mutta ne onnistuivat silti kohentamaan yritysasiakkaidensa tyytyväisyyttä viime vuoden tasolta. Vertailun kärjessä yrityspuolella olivat POP-pankki, Säästöpankki ja Handelsbanken .

Kyselyyn haastateltiin heinä-elokuussa 1 283:a Suomessa asuvaa täysi-ikäistä yksityisasiakasta sekä 1 061:tä yritysasiakasta. Asiakastyytyväisyyden virhemarginaalit ovat noin 2–3 pistettä suuntaansa.

Indeksi tuotetaan asteikolla 0–100, jossa 0–60 on tyytymätön, 60–75 tyytyväinen ja yli 75 erittäin tyytyväinen.

Epsi Rating on voittoa tavoittelematon akateeminen organisaatio. Sen omistaa Swedish Institute for Quality, jonka puolestaan omistaa Ruotsin valtio.

Kommentoi

Palvelut