Janne Yläjoen kolumni: Venäjän mediaa olisi pitänyt muistaa silloin, kun siitä olisi voinut olla jotain apua

Janne Yläjoki

Janne Yläjoki

Kansainvälinen Toimittajat ilman rajoja -järjestö esitti heinäkuussa huolensa siitä, että Venäjällä tiedotusväline oli ensimmäistä kertaa päätynyt niin sanotulle ei-toivottujen organisaatioiden listalle.

Maan johtavan tutkivan journalismin tekijän – uutissivusto Proektin – piti päätöksen seurauksena lopettaa välittömästi toimintansa.

Päätöksen yhteydessä Projektin päätoimittaja Roman Badanin ja neljä muuta uutissivuston toimittajaa luokiteltiin "ulkomaisiksi agenteiksi" yhdessä amerikkalaisrahoitteisen Radio Svobodan ja Mihail Hodorkovskin rahoittaman Open Median kolmen journalistin kanssa.

Nyt Nobelin rauhanpalkinnon pokannutta Novaja Gazetan päätoimittajaa Dmitri Muratovia ei sen sijaan ole pistetty millekään listalle. Ei myöskään hänen nykyisiä toimittajiaan, vaikka toimitus on näyttänyt jatkavan työtään entiseen malliin.

Projektin joulukuussa 2019 julkistaman jutun mukaan Novaja Gazetan nykyisen "rauhan" syy on siinä, että Venäjän johtavana kriittisenä mediana näyttäytyvä lehti on tosiasiassa ollut Kremliä lähellä olevien liikemiesten otteessa ainakin vuosien 2014–15 talousvaikeuksistaan lähtien.

Noihin aikoihin lehti menetti pitkäaikaisen päärahoittajansa oligarkki Alexander Lebedevin, joka on nykyisin Britannian tärkeimpiä lehtikustantajia. Lebedev kertoi luopumisen johtuneen siitä, ettei enää jaksanut olla Kremlin ajojahdin kohteena.

Novaja Gazetan uusi rahoittaja on Proektin mukaan valtionyhtiö Rostehin pääjohtajan yhtiökumppani. Venäjän puolustusteollisuuden emoyhtiönä toimiva Rosteh perustettiin vuonna 2007 presidentti Vladimir Putinin toimesta ja sen pääjohtajaa pidetään Putinin lähipiiriläisenä.

Kiintoisia ovat myös monilla – toki hyvin kiistanalaisilla – sivustoilla esitettävät väitteet, joiden mukaan Dmitri Muratovin tytär olisi tehnyt raketinomaisen uran Venäjän keskuspankissa pääjohtaja Elvira Nabiullinan alaisuudessa.

Tällaista tuskin pääsisi tapahtumaan jos Muratov oikeasti haastaisi Kremliä. Ei siis mikään ihme, että Kremlin tiedottaja Dmitri Peskovkin liittyi perjantaina Nobel-palkinnon saaneen päätoimittajan ylistykseen.

Nobel-komitea olisi voinut muistaa Venäjän oppositiota ja sanavapauden esitaistelijoita hieman aiemmin. Jäljellä olevat toimijat kun näyttävät olevan jäljellä lähinnä vain illuusion säilyttämiseksi.

Kommentoi

Palvelut