Hallituksen energiatoimille satoi risuja ja ruusuja

Hallituksen perjantaina esittelemille energiatoimille satoi tuoreeltaan kiitosta ja moitteita eri suunnilta.

Hallitus esitteli perjantaina listan kompensaatiotoimista, joilla sen pyrkii vastaamaan energian hintojen nousuun. Toimista tuntuvin on työmatkavähennyksen määräaikainen korottaminen.

Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen piti autojen kilometrikohtaisen vähennyksen korottamista ja vähennyksen enimmäismäärän nostamista positiivisina pikapaikkauksina, jotka helpottavat monen autoa työssäkäyntiin tarvitsevan matkakustannuksia.

Samalla Lehtinen kuitenkin muistuttaa, että huomattava osa työssäkäyvien kasvaneista kustannuksista jää kokonaan kompensoimatta muun muassa korkean omavastuun takia. Työmatkavähennyksen omavastuu on 750 euroa, joten suurin osa suomalaisista palkansaajista ei saa lainkaan työmatkavähennystä.

– Nykyinen työmatkakustannusten korkea omavastuu on kyseenalainen poikkeama työssäkäynnin kustannusten täysimääräisen vähentämisen periaatteesta, Lehtinen toteaa järjestönsä tiedotteessa.

Tulonhankkimisesta aiheutuvien kustannusten vähentäminen kaipaa Lehtisen mielestä pikaista peruskorjausta, joka on näillä näkymin jäämässä tuleville vaalikausille.

– Viimeistään seuraavan hallituksen on korjattava työmatkavähennys ja tulonhankkimisvähennys oikeudenmukaisiksi ja tasapuolisiksi nykymaailmassa.

"Ammattidieselillä äärimmäinen kiire"

Suomen Yrittäjät oli työmatkavähennyksen nostamisen ohella tyytyväinen siihen, että niin sanotun ammattidieselin valmistelu aloitetaan.

Ammattidiesel tarkoittaa kuorma- ja linja-autoihin tankatuista litroista maksettavaa veronpalautusta, joka alentaisi yritysten kustannuksia.

– Moni kuljetusalan yrittäjä on ahtaalla. Kuljetusalan kannattavuus on jyrkässä laskussa polttoainehintojen hurjan nousun takia. Ammattidieselin käyttöönotto on kovasti kaivattu helpotus, Suomen Yrittäjien liikennepoliittinen asiantuntija Emma-Stina Vehmanen sanoo järjestön tiedotteessa.

– Nyt on varmistettava, että hallituksen valmistelu etenee nopeasti, Vehmanen jatkoi.

Kuljetusyritysten edunvalvoja Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry piti päätöstä ammattidieseljärjestelmän valmistelusta oikeana, mutta painotti, että toimenpide ei auta kuljetusalaa akuutissa kustannuskriisissä. Järjestön mukaan valmistelulla on äärimmäinen kiire.

Järjestön mukaan kymmenillä prosenteilla noussut dieselin litrahinta vaikeuttaa sekä tavara- että henkilöliikenteen toimintaa ja heikentää alan kannattavuutta ja investointikykyä. Osassa kuljetusyrityksistä hinnannousu on aiheuttanut kannattavuuden romahtamisen.

– Tämä toimenpide vaikuttaa vasta pitkän ajan kuluttua eikä helpota kuljetusyritysten taloudellista ahdinkoa juuri nyt, puheenjohtaja Jani Ylälehto painotti tiedotteessa.

"Eläkkeensaajienkin on asuntonsa lämmitettävä"

Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL moitti hallitusta siitä, että sen toimet näyttävät kohdistuvan vain palkansaajiin ja maatalouteen. Järjestö olisi kaivannut täsmätoimia myös vähävaraisille eläkkeensaajille.

– Juuri energian kallistuminen iskee erityisen pahasti pieni- ja keskituloisten kansalaisten kukkaroon, sillä heidän tuloistaan suhteellisesti suurin osa hupenee juuri energiakulujen kaltaisiin pakollisiin menoihin. Eläkkeensaajienkin on asuntonsa lämmitettävä. Lisäksi myös auton käyttö on monilla alueilla elinehto julkisen liikenteen supistuttua käytännössä katsoen olemattomiin, EKL:n puheenjohtaja Simo Paassilta sanoo tiedotteessa.

Oppositiopuolue perussuomalaiset pitää hallituksen pakettia täysin riittämättömänä.

– Vihervasemmiston linja voitti keskustasta kuuluneet soraäänet ja polttoaineen jakeluvelvoitteen kiristäminen jatkuu. Tämä tulee nostamaan polttoainehintoja merkittävästi, perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Tavio sanoo tiedotteessa.

Perussuomalaiset kiinnittää huomiota siihen, että hallitus ei pienentänyt työmatkavähennyksen omavastuuosuutta kuten monilla tahoilla oli toivottu. Puolueen mukaan hallituksen esittämä työmatkavähennyksen enimmäismäärän nosto on vaikutuksiltaan hyvin vähäinen toimi, koska se koskee alle 26 000 ihmistä.

– Hallitus yrittää sumuttaa kansalaisia esittämällä toimenpiteensä vaikuttavampina kuin ne ovat, Tavio sanoo.

Perussuomalaiset olisivat halunneet puuttua autoilun kasvaneisiin kustannuksiin polttoaineveroa laskemalla.

– Vähennysten ulkopuolelle jääville ihmisille hallitus ei anna mitään, perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra moittii.

Keskituloisella 50 kilometrin edestakaista työmatkaa ajavalla verotus kevenee noin 240 eurolla

Pitkää työmatkaa ajavalle keskituloiselle palkansaajalle voi jäädä tänä vuonna käteen useampia satasia enemmän hallituksen linjaaman työmatkavähennyksen korotuksen myötä.

Määräaikainen tätä vuotta koskeva korotus nostaa vähennyksen 25 sentistä 30 senttiin kilometriltä. Tarkoituksena on kompensoida erityisesti polttoaineiden hinnannousun vaikutuksia.

Veromaksajain Keskusliiton tekemien laskelmien mukaan noin 50 kilometrin edestakaista työmatkaa ajavalle keskituloiselle hallituksen päätös merkitsee tänä vuonna noin 240 euron veronkevennystä.

Pienituloisella veronkevennys on tällä ajomäärällä tänä vuonna noin 165 euroa.

Jos työmatkaa kertyy 100 kilometriä työpäivää kohden, kohoaa hallituksen päätöksen verovaikutus keskituloisella noin 500 euroon.

Vuonna 2020 keskimääräisessä matkakuluvähennyksessä ajokilometrejä tuli vuodessa yhteensä 11 200, eli noin 50 kilometriä työpäivää kohden.

Vähennyksen korotus vaikuttaa noin 570 000 henkilön verotukseen.

Maksimivähennyksen eli 7 000 euroa teki vuonna 2020 noin 26 000 henkilöä. Koska työmatkakulujen omavastuuosuus on 750 euroa, maksimivähennyksen saa jos työmatkakulut kohoavat vähintään 7 750 euroon.

Tänä vuonna vähennyksen enimmäismäärä nousee määräaikaisesti 8 400 euroon. Maksimivähennyksen saadakseen työmatkan on oltava yli 120 kilometriä työpäivää kohden.

Hyöty kohdistuu tarkasti tiettyyn palkansaajien ryhmään

Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen kuvailee hallituksen linjausta tarkkaan kohdistetuksi pikaiseksi ratkaisuksi akuuttiin ongelmaan.

– Tämä korjaa niiden tilannetta, jotka tähänkin asti ovat saaneet kilometrien perusteella vähennyksen. He saavat selkeän ja ihan tuntuvan kompensaation hintojen nousuun, Lehtinen sanoo STT:lle.

– Tällä kertaa hallitus osasi tehdä pikapaikkauksen nykyisen järjestelmän parametreillä. Autoilevat erityisesti vähän pitemmällä työmatkalla saavat tässä kyllä apua. Mutta varsinaisiin rakenneongelmiin tässä ei puututtu lainkaan.

Veronmaksajat oli esittänyt työmatkavähennyksen omavastuuosuuden laskemista 750 eurosta 600 euroon, jotta suurempi osa suomalaisista palkansaajista pääsisi vähennyksen piiriin. Tätä ei kuitenkaan sisällytetty hallituksen ratkaisuun. Lehtisen mukaan kompensaatio rajoittuu tiukasti vain niihin reiluun puoleen miljoonaan suomalaiseen, jotka saavat autoilun kilometriperusteista vähennystä.

– Kaksi kolmasosaa palkansaajista jää kokonaan ilman työmatkavähennyksiä.

Lehtisen mielestä nykyinen vähennysjärjestelmä soveltuu erityisen huonosti koronapandemian myötä yleistyneeseen hybridityöhön. Moni hybridityötä tekevä jää vähennysten suhteen tietynlaiseksi väliinputoajaksi eikä saa minkäänlaista kompensaatiota tulonhankinnan kustannuksista.

– On ymmärrettävää, että akuutissa tilanteessa tehdään tämä. Nyt on tehty nykyjärjestelmän parametreillä jotakin polttoaineiden hinnannousuun liittyen. Mutta on hyvä huomata, että seuraavaksi pitää sitten ruveta tekemään oikeita rakenteellisiakin korjauksia vähennysjärjestelmään. Se on jäänyt maailman kehityksestä jälkeen.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut