Osa suomalaisyhtiöiden lentoemännistä ja stuerteista on huolissaan Venäjälle lentämisestä. Matkustamohenkilöstöä edustavasta Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitosta (AKT) kerrotaan, että liitto on saanut joitakin yhteydenottoja tilanteessa, jossa Venäjälle lentäminen pelottaa, mutta työnantaja ei anna kieltäytyä lennolle lähtemisestä.
STT on nähnyt Finnairin lentoja operoivan Norran henkilöstölleen lähettämän viestin.
– Tämänhetkisen tilannekuvamme ja turvallisuusarvioidemme mukaan ei ole tiedossa mitään sellaista uhkaa, joka vaikuttaisi Venäjän-lentojemme turvalliseen operointiin. Venäjälle lentäminen ei perustu vapaaehtoisuuteen, vaan se rinnastuu muuhun lentotyöhön. Täten Venäjän-lennoista ei siis voi kieltäytyä, kirjoitettiin työntekijöille suunnatussa viestissä perjantaina.
Tämä on yhtiön tilannekuva ja kanta Venäjän lentoihin, vahvistaa Norran viestinnänasiantuntija Kim Kujala.
– Meidän lentomme Venäjän ilmatilassa ovat turvallisia, Kujala sanoo STT:lle.
Finnairin näkemys on sama.
– Venäjällä ei ole nyt sellaisia lentorajoituksia, jotka estäisivät turvallisen operoinnin, viestintäpäällikkö Kaisa Tikkanen sanoo.
Yhtiöistä kerrotaan, että Venäjälle lentämisestä huolestunut työntekijä voi ilmoittaa tilanteestaan tavanomaiseen tapaan.
– Työntekijöitä on ohjattu olemaan yhteydessä ensisijaisesti lähiesimieheensä, joka tuntee työntekijän ja ohjaa tarvittaessa työterveyteen, Kujala sanoo.
Tikkasen mukaan myös Finnairilla on käytössä sama toimintatapa.
Suomi on monien muiden maiden tavoin ilmoittanut sulkevansa ilmatilansa Venäjältä tämän Ukrainaan kohdistuvan hyökkäyksen takia. Odotettavissa on, että Venäjä vastavuoroisesti sulkee ilmatilansa suomalaisilta koneilta. Tällöin suomalaisyhtiöiden liikennöinti Venäjälle luonnollisesti loppuisi.
Valtioneuvostosta tai liikenne- ja viestintäministeriöstä ei ole vielä tarkennettu ilmatilan sulkemisen yksityiskohtia, esimerkiksi sen aikataulua.
Liitto: Työntekijöillä mielessä malesialaiskoneen pudottaminen vuonna 2014
AKT:n palkkasihteeri Johanna Tuomaala mukaan liitossa ymmärretään työntekijöiden huoli. Työnantaja on vastuussa työntekijöiden fyysisen työhyvinvoinnin ohella henkisestä hyvinvoinnista, hän sanoo.
– Liitossa emme voi sanoa kenellekään, että älä lähde, mutta meidän kantamme on, että jos työntekijä kokee, että se on henkisesti liian raskasta tai kokee että hänen työturvallisuutensa on vaarantunut, niin se on asia, josta työnantajan pitäisi olla huolissaan, Tuomaala sanoo.
Hän huomauttaa, että lentoemännät ja stuertit tekevät turvallisuuskriittistä työtä ja heidät on koulutettu evakuoimaan kone hätätilanteessa.
– Se on heidän päätehtävänsä, ja he ovat tottuneet miettimään sitä, miten toimitaan erilaisissa poikkeustilanteissa. Heidät on opetettu olemaan askeleen edellä ajatuksissaan, mikä heijastuu varmasti myös tähän tilanteeseen.
Tuomaala sanoo, että matkustamohenkilöstöllä on hyvin mielessä malesialaisen matkustajakoneen alasampuminen Itä-Ukrainassa heinäkuussa 2014. Kone pudotettiin kansainvälisen tutkintaryhmän mukaan Itä-Ukrainan kapinallisten alueelta laukaistulla Buk-ilmatorjuntaohjuksella, joka kuului Venäjän asevoimien yksikölle. Alasampumisessa kuoli 298 ihmistä.
– Suurin huolenaihe on ehkä se, että kun Venäjä on kuitenkin hyökännyt Ukrainaan, että mitä siellä sitten voi tapahtua, jos Venäjälle lennetään eurooppalaisella tai suomalaisella koneella.
Norra tankkaa koneet lähtiessä myös paluumatkalle, lennoille mekaanikot mukaan
Norran Kujala sanoo, että vaikka Venäjälle lentämisessä ei tällä hetkellä nähdä uhkaa, tilannetta tarkkaillaan ja päivitetään jatkuvasti. Lisäksi Norra on lisännyt Venäjän-lennoilla varautumistoimia.
– Lentokoneet tankataan niin, että polttoainetta otetaan tarpeeksi Helsingistä eikä niitä tarvitse tankata Venäjällä.
Kujalan mukaan huomisesta lähtien Venäjän-lennoille lähtee mukaan mekaanikko.
– Näin voidaan välttyä teknisiltä vioilta siellä Venäjän päässä.
– Teemme jatkuvia varautumistoimenpiteitä, jotta voimme huolehtia siitä, että kaikki toimii mahdollisimman hyvin, mutta tällä hetkellä ei ole syytä epäillä, etteivät lennot olisi täysin turvallisia henkilökunnalle ja matkustajille.