”Kaliningrad tarvitsee lisää laivoja” – Itämeren venäläisliikenne lisääntymässä

Venäjä vaikuttaisi lisäävän laivoja Itämerelle. Maa ryhtynee ratkomaan EU-pakotteista johtuvaa Kaliningradin tavarakuljetusongelmaa meriteitse.

Kaliningradiin on kuljetettu rautateitse vuosittain noin 10-15 miljoonaa tonnia rahtia. Kaliningradin lastisatamien terminaalin kapasiteetti on 45 miljoonaa tonnia vuodessa, venäläisen talouslehti RBK:n asiantuntijalausunnoista ilmenee.

– Uskomme, että Kaliningradin alueen satamakompleksin kapasiteetti mahdollistaa näiden lastien täyden käsittelyn. Leningradin alueen satamalaitteet riittävät myös rahtikierron ylläpitämiseen, asiantuntija vastaa RBK:lle.

– Rautateitse tapahtuvan rahtikuljetuksen korvaamiseksi voi olla tarpeen lisätä lauttojen määrää Kaliningradin ja Leningradin alueiden välillä, asiantuntija pohtii.

RBK tuo esiin myös, että Kaliningradin kuvernööri Anton Alihanov on arvioinut, että merikuljetukset voivat korvata raideliikenteen.

Alustavien arvioiden mukaan rautateiltä merille siirrettävään rahtiin tarvitaan seitsemän alusta.

– Kaksi tulee linjalle tällä viikolla, liikenteenharjoittajat ovat valmiina laittamaan aluksia apuun, RBK:n haastattelema asiantuntija kertoo.

Venäjän ulkoministeriö kutsui tiistaina EU:n Moskovan suurlähettilään puhutteluun Liettuan viime viikonloppuna käytäntöönpanemien EU-pakotteiden tiimoilta. Suurlähettiläs toivoi asiaan diplomaattista ratkaisua.

Liettuan pääministeri taas totesi tiistaina, että Liettua oli EU-pakotteissa kuitenkin ystävällismielinen:

– Vilna osoitti hyväntahdon elettä jättämällä perumatta matkustajakuljetussopimuksen, vaikka Venäjä ei pakotteiden vuoksi pystynyt maksamaan sitä, Ingrida Šimonytė totesi venäläislehti Lentan mukaan.

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut