Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Oulun yliopiston tutkimus: Oktomurske aiheuttanut Oulun seudulla autojen jakohihnojen rikkoutumisia

Asfaltin runkoaineena käytetty ferrokromikuona eli oktomurske on aiheuttanut Oulun alueella autojen jakohihnojen rikkoutumista, kerrotaan Oulun yliopiston tuoreessa tutkimuksessa.

Yliopiston mukaan ongelmaa tutkittiin vuonna 2019 aloitetussa laajassa ja monitieteisessä tutkimuksessa.

Oulun seudulla on tapahtunut jakohihnojen rikkoutumisia autokantaan suhteutettuna moninkertaisesti enemmän kuin muualla Suomessa.

Outokummun valmistamaa oktomursketta on käytetty asfaltin valmistukseen Oulun alueella.

Ferrokromikuonan kuluttava vaikutus 25-kertainen muihin kiviaineksiin verrattuna

Tutkimuksessa etsittiin systemaattisesti tiepölyn ja ympäristötekijöiden eroavaisuuksia Oulun alueen ja pääkaupunkiseudun välillä.

Hankkeessa mallinnettiin koelaitteistolla polttomoottorin jakopäätä ja laitteilla ajettiin testejä yli 3 000 tuntia. Ferrokromikuonan kuluttava vaikutus oli noin 25-kertainen muihin tiestössä käytettyihin kiviaineksiin verrattuna, Oulun yliopiston tiedotteessa sanotaan.

– Mittavan testausohjelman perusteella voimme osoittaa jakohihnojen vioittumisen keskeiseksi syyksi ferrokromikuonan, kertovat hankkeen projektipäällikkö Perttu Niskanen Oulun yliopistosta sekä Geologian tutkimuskeskuksen erikoisasiantuntija Mika Räisänen yliopiston tiedotteessa.

Outokumpu yllättyi tuloksista, toivoo aiheesta lisätutkimuksia

Outokumpu julkaisi tiistaina vastineen Oulun yliopiston tutkimukseen. Vastineessa Outokumpu kertoo yllättyneensä tuloksista, sillä ne poikkeavat aiemmin toteutetun tutkimuksen tuloksista.

Vuonna 2014 Aalto-yliopiston yhdessä Lapin ammattikorkeakoulun kanssa suorittamassa tutkimuksessa todettiin, että oktomurske ei olisi ollut syypää jakohihnaongelmiin.

Lisäksi Outokumpu kritisoi tutkimuksen rahoituspohjaa.

Outokummun ferrokromiliiketoiminnasta vastaava johtaja Martti Sassi sanoo vastineessa, että oktomurskeella voi olla yhteys Oulun seudun jakopääongelmiin, vaikka kyseiset ongelmat ovatkin globaali autoteollisuuden haaste.

– Koska tehtyjen tutkimusten tulokset ovat ristiriidassa keskenään ja Oulun yliopisto ei ole jakanut pyytämäämme, ymmärryksen kannalta erittäin relevanttia dataa, toivomme, että aihetta tutkitaan vielä riippumattoman rahoituksen turvin ja oktomurskeen rooli selvitetään perinpohjaisesti, Sassi sanoi vastineessa.