Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Vaalikone on nyt auki – löydä oma ehdokkaasi

Hieman yli puolet sairaanhoitajista arvioi, että tietojärjestelmät parantavat hoidon tai palvelun laatua

Hieman yli puolet sairaanhoitajista arvioi, että tietojärjestelmät auttavat parantamaan hoidon tai palvelun laatua, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) tiedotteessaan. Tiedot ilmenevät kyselytutkimuksista, joihin vastasi yli 9 000 sairaanhoitajaa, lääkäriä ja sosiaalialan korkeakoulutettua.

Lääkäreistä ja sosiaalialan korkeakoulutetuista vain reilu kolmannes arvioi, että tietojärjestelmät auttavat parantamaan hoidon tai palvelun laatua.

Kyselyyn vastanneet arvioivat olevansa kokeneita asiakas- tai potilastietojärjestelmän käyttäjiä.

– Pelkkä tietojärjestelmien käyttöönotto ei takaa, että niistä hyödytään. Järjestelmien lisäksi työyhteisöltä vaaditaan uusien työskentelytapojen opettelemista ja myös yhteisistä käytännöistä sopimista, sanoo THL:n tutkimuspäällikkö Tuulikki Vehko tiedotteessa.

Kyselyt ovat osa hanketta, joka seuraa ja arvioi sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmäpalveluja.

Sähköinen asiointi vähäisempää vanhimmissa ikäryhmissä

Hankkeessa selvitettiin myös asiakkaiden valmiuksia käyttää sähköisiä sote-palveluja. Laajasta väestötutkimuksesta ilmeni, että aikuisväestössä on hyvät edellytykset käyttää sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisiä palveluita.

Sähköisen asioinnin yleisyys kuitenkin väheni vanhimmissa ikäryhmissä.

Noin viidennes väestöstä oli asioinut sähköisesti sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaisen kanssa vuonna 2020. Kelan ylläpitämää Omakanta-verkkopalvelua oli käyttänyt vuoden aikana 64 prosenttia aikuisväestöstä.

– Sähköinen asiointi on vakiinnuttanut asemansa suomalaisessa terveydenhuollossa ja mahdollistanut uudentyyppisen hoidon antamisen asiakkaille, kuten aika- ja paikkariippumattoman viestinnän ammattilaisten kanssa. Toisaalta muuttunut palvelutarjonta ja palveluiden tarjoaminen vaihtelevilla digitaalisilla alustoilla on aiheuttanut monissa epävarmuutta ja jättänyt osan väestöä näiden palveluiden ulkopuolelle, sanoo tutkija Maiju Kyytsönen tiedotteessa.