Kilpailuviranomainen hyväksyi Sanoman ja Alman yrityskaupan

Sanoma osti Alma Medialta muun muassa Aamulehden ja Satakunnan Kansan. -KOIVISTO ANTTI AIMO-KOIVISTO / LEHTIKUVA
STT

STT

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on hyväksynyt Sanoman ja Alman yrityskaupan.

Sanoma Media Finland kertoi helmikuussa ostavansa alueellisen media- ja painoliiketoiminnan Alma Medialta 115 miljoonalla eurolla.

Kaupassa Sanoma hankkii Aamulehden, Satakunnan Kansan sekä 13 pienempää sanomalehteä. Kauppaan kuuluu myös painopalveluja tarjoava Alma Manu -yhtiö.

Alma Media kertoo tiedotteessaan, että se arvioi kaupan saatettavan päätökseen ensi kuun loppuun mennessä. Alman mukaan kaupan toteuttamiseen ehdot ovat kilpailuviranomaisen hyväksynnän myötä täyttyneet.

Hankittavissa liiketoiminnoissa työskentelee 365 työntekijää. Työntekijät siirtyvät liiketoiminnan mukana Sanoman palvelukseen, kun kauppa on saatettu loppuun.

KKV: Konsernien lehdillä eri yleisö

KKV kertoo tiedotteessaan arvioivansa yrityskauppaa puhtaasti kilpailun näkökulmasta. Virasto huomauttaa, että esimerkiksi median monimuotoisuuden tarkastelu ei kuulu sen toimivaltaan.

Virasto arvioi, että yrityskauppa ei olennaisesti estä tehokasta kilpailua Suomen markkinoilla. Virasto kertoo tehneensä laajan kyselytutkimuksen, jonka tulosten mukaan Sanoman ja Alman sanomalehtien lukijat eivät näe kilpailevan kustantajan sanomalehteä varteenotettavana vaihtoehtona sanomalehdelle, jota he tällä hetkellä tilaavat.

KKV:n mukaan kauppa ei häiritse kilpailua myöskään mediamainonnan, sanomalehtien painamisen eikä uutissisällön tarjonnan markkinoilla.

Keskustelu