Mielipide: Terveyskeskuksen laaja palveluvalikoima on säilytettävä – sisältöä täytyy miettiä avoimesti

Kirsi Lehtimäki

Heinolan terveyskeskuksen ilta- ja viikonloppuajan vastaanottotoiminta on heinolalainen ylpeyden aihe. Nyt yllättäen kävijämäärät ovat koronan myötä romahtaneet. Siksi on arvioitava taloudellista satsausta suhteessa siihen, mitä sillä saamme.

Keskustelu tutun palvelun muuttumisesta horjuttaa turvallisuuden tunnetta. Keskusteluissa ei ole vaadittu lopettamista, vaan sisällön arvioimista uudelleen.

Emme luopuisi mistään, vaikka uudet toimintamallit ovat jo kenties korvanneet jonkin aikaisemmin tärkeän palvelun. Emme välttämättä huomaa, että omakin toimintatapamme on muuttunut.

Mitä teet, jos koet rintakipua tai kovaa päänsärkyä, joka ei helpota särkylääkkeellä? Oletan, että suurin osa soittaa puhelun. Itse olen soittanut 116 117 tai 112 akuuteissa tilanteissa. Nykyisin näihin puheluihin vastaa ammattilainen, jonka kanssa voin arvioida oireiden vakavuutta.

Puhelun soittaminen ei edellytä digitaitoja. Viimeistään korona-aika on opettanut meitä, että soitamme vastaanotolle, päivystykseen tai hätänumeroon ennen kuin lähdemme liikkeelle.

Terveyspalveluiden kokonaisuus on laaja. Se pitää sisällään kiireellisestä ja kiireetöntä hoitoa. Terveysongelmasta kärsivä tuskin koskaan pitää vaivaansa kiireettömänä. Kiireetöntä hoitoa odottava saattaa olla pitkällä sairauslomalla. Työkyvyn näkökulmasta apua tarvittaisiin viipymättä.

Yhteinen tahto on, että voimme jatkossakin luottaa tärkeiden palveluiden saatavuuteen.

Pienikin terveysongelma voi heikentää vanhuksen toimintakykyä. Apua tarvitaan silloinkin nopeasti. Siksi ajanvarauksen kautta on sujuvasti päästävä selvittelemään asioitaan. Seitsemän päivän hoitotakuu on perusteltu.

Toisaalta rahaa jaettaessa tasapainoillaan ennaltaehkäisevän ja korjaavan toiminnan välillä. Asiantuntijat tekevät parhaansa perustellessaan ennaltaehkäisevän työn vaikuttavuutta. Silti meissä herättää voimakkaita tunteita keskustelu, joka kohdistuu palveluihin, joilla on yhteys turvallisuuden tunteeseen.

Kymmenen vuoden aikana ensihoito on muuttunut olennaisesti. Se ei ole enää pelkkää sairaankuljetusta vaan pyörien päällä oleva akuutti hoitoyksikkö. Nykyisin entistä harvemmin ikääntyvän täytyy lähteä taksilla vastaanotolle akuutin terveyshuolen yllättäessä. Ensihoitoyksikkö tulee kotiin ja arvioi tilanteen. Hoitokin voi järjestyä samalla käynnillä.

Päijät-Hämeessä ja myös Heinolassa toimii kotisairaala, joka on pyörien päällä oleva sairaala. Sen toiminnasta tulee paljon hyvää palautetta. Erilaisissa tilanteissa on mahdollisuus saada sairaalatasoista hoitoa kotiin.

Heinolan terveyskeskuksen laaja palveluvalikoima on ehdottomasti säilytettävä. Se ei tarkoita, että mikään ei muuttuisi. Itsekin ajattelen, että palveluita on saatava myös virka-ajan ulkopuolella. Muuttuneessa tilanteessa on oltava avoin miettimään palvelun sisältöä.

Korona-aikana infektiopotilaat hoidetaan erityisjärjestelyin. Näin toimitaan toistaiseksi ja oletettavasti pitkään. Aikaisemmin ilta-aikaisista kävijöistä suuri osa oli infektiopotilaita.

Maanantaina kaupunginhallitus keskustelee ilta- ja viikonlopputoiminnan järjestämisestä vuoden 2021 osalta. Yhteinen tahto on, että voimme jatkossakin luottaa tärkeiden palveluiden saatavuuteen.

Kirjoittaja on Heinolan kaupunginhallituksen puheenjohtaja (sd.).

Keskustelu