Heinolan kaupunki kokeilee asukaskyselyn toteuttamista robottipuhelun avulla. Robotti tulee soittamaan yhteensä 8 310 heinolaiselle, jotka voivat kertoa mielipiteensä kaupungin digitaalisista palveluista.
Kysely toteutetaan 14.–25. helmikuuta. Sen avulla selvitetään muun muassa, mitkä ovat asukkaiden mieluisimmat sähköiset asiointikanavat tai vaihtoehtoisesti esteet kaupungin digitaalisten palveluiden hyödyntämiselle. Vastauksia hyödynnetään palveluiden kehittämistyössä.
– Tavoitteenamme on löytää uusia keinoja tunnistaa asukkaidemme palveluiden tarve ja näkemykset. Suhtaudumme kokeilukulttuuriin ja digitalisaation tuomiin uusiin mahdollisuuksiin myönteisesti ja ennakkoluulottomasti ja toivomme, että kaupunkilaisetkin näkevät asian myönteisenä. Toivomme, että kysely otetaan vastaan hyvässä hengessä ja saamme paljon vastauksia, toteaa Heinolan hallinto- ja kehitysjohtaja Hanna Hurmola-Remmi.
Kyselyn kohderyhmässä on mukana kaikkien täysi-ikäisten heinolalaisten henkilökohtaiset puhelinnumerot, jotka on saatu julkisesta liittymärekisteristä. Työ- ja yritysnumerot jäävät automaattisesti robotin soittolistalta pois.
Osallistujille lähetetään ennakkoon tekstiviesti 11. helmikuuta, jossa kerrotaan tulevasta robottipuhelusta. Kyselystä on mahdollista kieltäytyä tai siihen voi halutessaan vastata myöhemmin.
Robotti soittaa puhelun numerosta +358 75 3257819, joka on automaattinen puhelu Heinolan kaupungilta. Linjalta kuuluu Hanna Hurmola-Remmin äänellä kerrotut ohjeet kyselyn toteutukseen sekä itse kysymykset, joihin vastataan painamalla omaa mielipidettä vastaava numero.
Vastaukset käsitellään luottamuksellisesti. Tuloksista koostetaan yhteenveto kaupungin verkkosivuille kevään aikana.