Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mielipide | Pienien kuntien mahdollisuus hoitaa sote-palveluja on käynyt mahdottomaksi

Kuntaliitoksen 1997 jälkeen Heinolan kunnallisverokertymä oli 36 miljoonaa euroa ja sote-menot 28,7 miljoonaa euroa. Nyt sote-menot ovat jo 30 prosenttia suuremmat kuin kunnallisverokertymä, ja menot jatkavat kasvuaan, vaikka veroprosenttia on jo nostettu 17:stä 20,5:een. Kun menoihin luetaan mukaan toimintojen muutokset ja todelliset yleiskustannukset, ovat sote-menot jo 50 prosenttia suuremmat kuin verotulot.

Kuntien itsehallinto perustettiin 1800-luvulla, jolloin kunnat rahoittivat terveyden- ja sairaanhoidon sekä vaivaishoidon ja tulipalojen ehkäisyn omilla rahoillaan.

Kunnat ovat poliittisista syistä pyrkineet säilyttämään itsehallintonsa globalisaatiosta sekä lääketieteen ja tekniikan huimasta kehityksestä huolimatta. Pienien kuntien mahdollisuus hoitaa sote-palveluja on käynyt mahdottomaksi. Sote-uudistus on siten välttämätön, vaikka kuntaliitokset olisivat olleet asukkaille edullisin ratkaisu.

Uudistuksessa onkin paljolti kysymys poliittisesta järjestelmästä, eikä asukkaiden eduista. Tämä näkyy aluevaaliehdokkaiden esiintymisissä ja mielipidekirjoituksissa sekä johtavien poliitikkojen ehdokasvalinnoissa.

Poliitikot pyrkivät jatkamaan työtään aluevaltuustoissa ikään kuin kunnassa annettaisiin valtakunnan parasta sote-palvelua. Lääkärit ja muu henkilökunta ovat koulunsa käyneet, eikä valtakunnassa voi olla huonojen lääkärien tai hoitajien kuntia.

Kuntien palvelujen laadun mittaaminen vertailukelpoisesti on lähes mahdotonta. Eräs lääkäri totesi kerran, että kunnassa on kuusi prosenttia pienemmät terveydenhoitomenot asukasta kohden kuin naapurikunnassa, mutta kuolleisuus on kuusi prosenttia suurempi.

Kuntien palvelujen laadun mittaaminen vertailukelpoisesti on lähes mahdotonta.

Nyt aluevaltuustoon pyrkivien yhdenmukainen teema on, että Heinolan erinomaisista sote-palveluista pidetään kiinni. Mielipide­kirjoitusten faktoja ei tarvitse kenenkään tarkistaa, koska niitä ei ole.

Paikallispalvelujen ylläpito on mahdollista vain liittoutumalla lahtelaisten kanssa. Machiavellin toteamus, että ”jos et voi voittaa niitä, liity niihin” pätee sote-­asioissakin.

Konsulttityönä selvitys sote-sektorin toiminnasta esiteltiin valtuustolle vuonna 2011. Valtuusto oli tyytyväinen. Vähitellen tietopaketti osoittautui johtaville poliitikoille liian vaikeaksi noudattaa. Selvityksen viimeisellä sivulla nimittäin todettiin Heinolan ongelmaksi huono johtaminen ja liian suuri henkilöstö, joka kasvun seurauksena on alkanut työllistää itse itseään.

Sote-sektorilla toimii nyt runsaat 500 henkilöä, jotka ovat arvokkaita äänestäjiä aluevaltuustoon pyrkiville. Kenelläkään ehdokkaalla ei ole ollut lääkkeitä menojen hillintään; henkilöstön määrää on vain kasvatettu ja toimitiloja rakennettu.

Henkilöstö ei ole syyllinen siihen, että kunnallisverojen korotuksista huolimatta kustannukset asukasta ja työntekijää kohden ovat alueen korkeimmat. Poliitikot ja virkamiehet eivät ole mitoittaneet palveluja ja organisaatiota tarpeiden mukaan. Tärkeintä on ollut itsenäisyyden vaaliminen, vaikka asukasluku on laskenut jo 3 360:lla.

Kirjoittaja on Pro Heinola ry:n puheenjohtaja.